Prof. Dr. Pierre Tulowitzki
Prof. Dr. Pierre Tulowitzki
Chair of Educational Management and School Improvement
Activities
- Chair of Educational Management and School Improvement
- Member of the management board of the FHNW School of Education
- Co-Director of the certificate programs CAS Schulleitung and CAS Schulentwicklung und pädagogisch wirksame Schulführung, Director of the Master of Adanced Studies Programme MAS Change Management im Bildungsbereich
- Member of FHNW Commission on research and development
- Member of the ethics committee of the FHNW School of Education
- Member of the Institute for Educational Sciences at the University of Basel
- Lecturer in the Master Program Educational Sciences , jointly offered by the University of Basel and the FHNW School of Education
Areas of Interest and Research
- Educational Leadership and Management
- School Effectiveness and School Improvement
- ICT in Education
- Networks and communities in Education
- International Comparative Research
Vita
- Since 2020: Full Professor, Chair of Educational Management and School Improvement at the FHNW School of Education
- 2017–2019: Junior Professor and Head of the Department of International Educational Leadership and Management at the Ludwigsburg University of Education, Germany
- 2013–2016: Senior Researcher at the Institute for the Management and Economics of Education at the University of Teacher Education Zug, Switzerland
- 2008–2013: Junior Researcher and PhD student at the Institute of Educational Sciences, Kiel University, Germany
Professional Affiliation and Memberships
- Vice President of the Swiss Society for Research in Education (SGBF)
- Co-Convenor of Network 26 (Educational Leadership) of the European Educational Research Association (EERA) (Link Convenor from 2017 until 2023)
- Member of the Board of the International Congress of School Effectiveness and Improvement (ICSEI)
- Former co-editor of the German-speaking journal für schulentwicklung (journal of school improvement) from 2019 until 2023
- Member of the Editorial Advisory Boards of the Journal of Educational Administration, International Journal of Educational Management as well as Leadership and Policy in Schools (LPS)
- Member of the American Educational Research Association (AERA)
-
No peer reviewed content available
-
Niggli, A., Ruf, L., Pietsch, M., & Tulowitzki, P. (2024). Schulleitungsmonitor Schweiz 2023 - Skalendokumentation. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-10121
-
Tulowitzki, P., Sposato, G. G., & Pietsch, M. (2024). Schulleitungsmonitor Schweiz 2023 - Befunde zu Selektion und Kommunikation. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-8255
-
Tulowitzki, P., Sposato, G. G., Pietsch, M., & Berger, J. (2024). Schulleitungsmonitor Schweiz 2023 - Kurzbericht zu Selektion und Erfahrungsaustausch. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-7879
-
Sposato, G. G., Niggli, A., Schweinberger, K., Pietsch, M., & Tulowitzki, P. (2024). Schulleitungsmonitor Schweiz 2022 - Skalendokumentation. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-9267
-
Peer reviewedTulowitzki, P., Pietsch, M., Grigoleit, E., & Sposato, G. G. (2024). Der Einfluss von sozialer Unterstützung und Arbeitsengagement auf transformationale Führung an Schweizer Schulen in sozial benachteiligter und begünstigter Lage – Befunde einer nationalen Befragung von Schulleitungen. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 46(1), 30–46. https://doi.org/10.24452/sjer.46.1.3
-
Tulowitzki, P., Ruf, L., Sposato, G. G., Witthöft, J., & Pietsch, M. (2023). Schulleitungsmonitor Deutschland 2022 - Schulen in sozial benachteiligter und nicht benachteiligter Lage - Gesamtbericht. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-5748
-
Peer reviewedTulowitzki, P., Pietsch, M., & Köferli, S. (2023). Wirksamkeit von Schulleitung im Hinblick auf das Lernen. In N. Anderegg, A. Knies, L. Jesacher-Rößler, & J. Breitschaft (eds.), Leadership for Learning - gemeinsam Schulen lernwirksam gestalten (pp. 117–131). hep. https://doi.org/10.36933/9783035523010
-
Peer reviewedGerick, J., Tulowitzki, P., & Oelkers, J. (2023). Führung in der digitalen Transformation von Schule - empirische Erkenntnisse und Spannungsfelder. In T. Röhl, J. Breitschaft, E. Burri, & N. Wespi (eds.), Digital Leadership - Schulen im digitalen Wandel führen (pp. 122–139). hep. https://doi.org/10.36933/9783035523393
-
Gerick, J., & Tulowitzki, P. (2023). Leadership for Learning in einer digitalisierten Welt: Erkenntnisse aus ICILS 2018. In N. Anderegg, A. Knies, L. Jesacher-Rößler, & J. Breitschaft (eds.), Leadership for Learning – gemeinsam Schulen lernwirksam gestalten (1 ed., pp. 259–276). hep. https://doi.org/10.36933/9783035523010
-
Tulowitzki, P., Sposato, G. G., Pietsch, M., & Berger, J. (2023). Schulleitungsmonitor Schweiz 2022 - Kurzbericht zu Weiterbildung und Professionalisierung. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4916
-
Tulowitzki, P., Pietsch, M., & Sposato, G. G. (2023). Schulleitungsmonitor Schweiz 2022 – Befunde zu Weiterbildung und Professionalisierung. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4886
-
Peer reviewedTulowitzki, P., & Grigoleit, E. (2023). Leadership in education. perspectives in German-speaking cultures. In P. A. Woods, A. Roberts, M. Tian, & H. Youngs (Eds.), Handbook on leadership in education (pp. 331–344). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781800880429
-
Peer reviewedTulowitzki, P., Pietsch, M., Grigoleit, E., & Köferli, S. (2023). Erfolgreicher dank Qualifikation und Mentoring? Analysen von Determinanten des beruflichen Erfolgs von Schulleitungen in Deutschland. Zeitschrift für Bildungsforschung. https://doi.org/10.1007/s35834-023-00404-7
-
Tulowitzki, P., Pietsch, M., Cometti, N., Sposato, G. G., & Schweinberger, K. (2023). Schulleitungsmonitor Schweiz 2021 - Skalendokumentation. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4852
-
Grigoleit, E., Iellamo, C., & Tulowitzki, P. (2022). Schulleitungsmonitor Schweiz 2021 – Kurzbericht zu Aufgaben und Entwicklungen der Schule des 21. Jahrhunderts aus Sicht von Schulleitungen. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4452
-
Peer reviewedPietsch, M., Tulowitzki, P., & Cramer, C. (2022). Innovating teaching and instruction in turbulent times. The dynamics of principals’ exploration and exploitation activities. Journal of Educational Change. https://doi.org/10.1007/s10833-022-09458-2
-
Tulowitzki, P., Pietsch, M., Grigoleit, E., & Sposato, G. G. (2022). Schulleitungsmonitor Schweiz 2021 - Befunde zu Werdegängen, Karrieremotiven, beruflicher Zufriedenheit und Führungsweisen. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4090
-
Tulowitzki, P., Pietsch, M., Progin, L., Berger, J., Grigoleit, E., & Sposato, G. G. (2022). Enquête sur les Directions d’École Suisses 2021 – Rapport synthétique. Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4086
-
Tulowitzki, P., Pietsch, M., Berger, J., Grigoleit, E., & Sposato, G. G. (2022). Schulleitungsmonitor Schweiz 2021 - Kurzbericht. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4085
-
Peer reviewedGerick, J., Eickelmann, B., & Tulowitzki, P. (2022). The role of ICT for school leadership and management activities. An international comparison. International Journal of Educational Management, 36(2), 133–151. https://doi.org/10.1108/IJEM-06-2021-0251
-
Peer reviewedKruse, C., Grigoleit, E., & Tulowitzki, P. (2022). Perspektiven der Landesinstitute zur Steuerung digitalisierungsbezogener Professionalisierung von Schulleitungen zwischen Erwartung und Unterstützung. „Aber wenn er nicht ‚Piep‘ sagt, dann kommen wir nicht.“. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 53(4), 491–502. https://doi.org/10.1007/s11612-022-00656-3
-
Hameyer, U., & Tulowitzki, P. (2022). Schulentwicklung im Rückspiegel. Phasendramaturgie, Prozess, Kunst, Handwerk oder Prophetentum? Journal für Schulentwicklung, 26(1), 55–61. https://irf.fhnw.ch/handle/11654/33509
-
Krainz-Dürr, M., Jesacher-Rößler, L., & Tulowitzki, P. (2022). Schulentwicklung. Rückblicke und Ausblicke. Editorial. Journal für Schulentwicklung, 26(1), 5–7. https://doi.org/10.26041/fhnw-4195
-
Tulowitzki, P., Grigoleit, E., Haiges, J., Kruse, C., & Gerick, J. (2021). Schulleitungen und digitale Schulentwicklung. Impulse zur Stärkung von Professionalisierungsangeboten. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-4041
-
Tulowitzki, P., & Garrote, A. (2021). Akzeptanz von Indikatoren zur Beurteilung von überfachlichen Kompetenzen durch Lehrpersonen der Zyklen 1 bis 3 im Kanton Zug – Schlussbericht. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-3921
-
Beywl, W., Schuler, M., Huber Cruz, R. M., & Tulowitzki, P. (2021). «Changemaker-Schulen» – digitale Transformation im Bildungsraum Nordwestschweiz. Abschlussbericht. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-3862
-
Beywl, W., Schuler, M., Huber Cruz, R. M., & Tulowitzki, P. (2021). «Changemaker-Schulen» – digitale Transformation im Bildungsraum Nordwestschweiz - Technischer Bericht. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-3859
-
Lee, M., Pollock, K., & Tulowitzki, P. (2021). How school principals use their time. implications for school improvement, administration and leadership (1 ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429327902
-
Tulowitzki, P., Grigoleit, E., Haiges, J., & Lüthi, A. (2021). Professionalisierungsstrukturen für schulische Führungskräfte – Ein internationaler Überblick. Expertise im Auftrag der Wübben Stiftung. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-3726
-
Tulowitzki, P., Pietsch, M., & Spillane, J. (2021). Leadership for Learning in Germany and the US: Commonalities and Differences. In A. Wilmers & S. Jornitz (eds.), International Perspectives on School Settings, Education Policy and Digital Strategies – A Transatlantic Discourse in Education Research (1 ed., pp. 62–79). Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/84742299
-
Normand, R., Moos, L., Liu, M., & Tulowitzki, P. (2021). The cultural and social foundations of educational leadership. An international comparison (1 ed.). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74497-7
-
Progin, L., Lee, M., & Tulowitzki, P. (2021). Out-of-time managers? Educational leaders’ use of time in Switzerland. In K. Pollock & P. Tulowitzki (eds.), How school principals use their time : implications for school improvement, administration and leadership (1 ed., pp. 171–184). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429327902-11
-
Perrenoud, O., & Tulowitzki, P. (2021). Images of educational leadership in Switzerland. In R. Normand, L. Moos, M. Liu, & P. Tulowitzki (eds.), The cultural and social foundations of educational leadership (1 ed., pp. 123–138). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74497-7_7
-
Beywl, W., & Tulowitzki, P. (2021). Aus der digitalen Not eine Tugend machen. Bildung Schweiz, 166(12), 27. https://doi.org/10.26041/fhnw-4070
-
Beywl, W., Tulowitzki, P., & Schuler, M. (2021). Den digitalen Wandel meistern. Schulblatt Aargau/Solothurn, 27. https://doi.org/10.26041/fhnw-3881
-
Oberthaler, U., & Tulowitzki, P. (2021). Das Lernen ins Zentrum stellen. Lesson Study als Motor für Schul- und Unterrichtsentwicklung. Journal für Schulentwicklung, 25(2), 27–35. https://doi.org/10.26041/fhnw-4196
-
Tulowitzki, P., & Kruse, C. (2020). Qualifikation für Schulleitung und besondere Aufgaben. In C. Cramer, J. König, M. Rothland, & S. Blömeke (eds.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (pp. 360–368). Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/hblb2020-042
-
Peer reviewedTulowitzki, P., & Pietsch, M. (2020). Stichwort: Lernzentriertes Leitungshandeln an Schulen – Leadership for Learning. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 23, 873–902. https://doi.org/10.1007/s11618-020-00964-8
-
Krieg, M., & Tulowitzki, P. (2020). Das kleine ABC der Netzwerke. Journal für Schulentwicklung, 2, 16–19. https://doi.org/10.26041/fhnw-3661
-
Peer reviewedKlein, E. D., & Tulowitzki, P. (2020). Die Fortbildung von Schulleiter*innen in Forschung und Praxis – ein Systematisierungsversuch. Die Deutsche Schule, 112(3), 257–276. https://doi.org/10.31244/dds.2020.03.02
-
Peer reviewedPietsch, M., Tulowitzki, P., & Cramer, C. (2020). Principals between exploitation and exploration. Results of a nationwide study on ambidexterity of school leaders. Educational Management Administration & Leadership, 1–19. https://doi.org/10.1177/1741143220945705
-
Gerick, J., & Tulowitzki, P. (2020). Schulleitung in der digitalisierten Welt. Empirische Befunde zum Schulmanagement. Die Deutsche Schule, 112(3), 324–337. https://doi.org/10.31244/dds.2020.03.08
-
Cramer, C., Gross Ophoff, J., Pietsch, M., & Tulowitzki, P. (2020). Schulleitungen in Deutschland - Kurzbericht zur Studie. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/GNCFU
-
Kruse, C., & Tulowitzki, P. (2020). Unintendiert, unwirksam, unmöglich? Über die Unwägbarkeiten unfreiwilliger Schulentwicklung. Journal für Schulentwicklung, 1, 14–19. https://doi.org/10.26041/fhnw-3658
-
Tulowitzki, P., Grigoleit, E., Haiges, J., & Hinzen, I. (2020). Unterstützung von Schulen in herausfordernder Lage – Ein bundesweiter Überblick. Expertise im Auftrag der Wübben Stiftung. Pädagogische Hochschule FHNW. https://doi.org/10.26041/fhnw-3412
-
Peer reviewedBremm, N., Brown, C., Krammer, G., & Tulowitzki, P. (2019). Using Insights from Video Games to Support Formal Education – A Conceptual Exploration. Die Deutsche Schule, 111(4), 405–421. https://doi.org/10.31244/dds.2019.04.04
-
Tulowitzki, P., Roller, M., Haiges, J., & Hinzen, I. (2019). School leader recruitment, retention and motivation in Europe. European Education Policy Network on Teachers and School Leaders. https://doi.org/10.26041/fhnw-2034
-
Peer reviewedHinzen, I., Roller, M., & Tulowitzki, P. (2019). Die Qualifizierung von Schulleiterinnen und Schulleitern in Deutschland – ein bundesweiter Überblick. Die Deutsche Schule, 111(3), 149–170. https://doi.org/10.31244/dds.2019.02.04
-
Peer reviewedTulowitzki, P., Ivanova-Chessex, O., & Wenger, M. (2019). Kooperationen im Modus des Müssens – Eine explorative Betrachtung zur Zusammenarbeit von Schulen mit außerschulischen Akteuren. In J. Hugo, N. Brink, J. Seidemann, & M. Drahmann (eds.), Verantwortung im Kontext von Schule. Perspektiven aus Wissenschaft und Praxis (1 ed., pp. 129–138). Waxmann. https://doi.org/10.26041/fhnw-2035
Contact
-
Prof. Dr. Pierre Tulowitzki
- Chair of Educational Management and School Improvement
- Telephone
- +41 56 202 82 37 (direct)
- cGllcnJlLnR1bG93aXR6a2lAZmhudy5jaA==
- FHNW School of Education
Bahnhofstrasse 6
5210 Windisch - room 6.2D13