Hörstücke, Soundscapes, Field Recording

Hörstücke, experimentelles Hörspiel

  • Walter Ruttmann: Weekend, 1930. Dauer: 11:10 min; Lichttontechnologie. Avantgardistisch-Experimentelle Klangmontage aus vorgefundenen Alltagsklängen eines Berliner Wochenendes.
    https://youtu.be/v3cEAMh3eng
  • Alvin Lucier: I Am Sitting In A Room (For Voice And Tape), 1969. Dauer: 45:21 Min. «In the piece, Lucier himself is heard reading a text, playing the recording back into a room, and then re-recording it. The re-recorded material is then played back and re-recorded. This process is repeated multiple [32] times, until eventually the words become unintelligible. The text being read by the artist describes this process: it begins “I am sitting in a room, different from the one you are in now. I am recording the sound of my speaking voice.” Lucier’s work explores the physical properties of sound—the resonance of spaces and the transmission of sound through physical media.» Quelle Text: Museum of Art, University of Art, University of Michigan.
    https://youtu.be/fAxHlLK3Oyk
  • Heiner Goebbels, Saxofonist im Sogenannten Linksradikalen Blasorchester, experimentierte ab Mitte der 1985er Jahre im breiten Feld zwischen Hörspiel und experimenteller Musik. Für eine Theatermusik arrangierte und verfremdete er die Stimmen von 50 Berliner Passanten, die er bat, den Text «Verkommenes Ufer» des DDR-Dramatikers Heiner Müller laut zu lesen. Die Komposition bezeichnete er als «Hörstück».
  • Im Szenischen Stück Eislermaterial präsentiert Goebbels ein facettenreiches Porträt von Hanns Eisler. Im Zentrum stehen die berührenden Lieder des Exils, die Eisler gemeinsam mit Brecht schrieb. Die Ton-Montage besteht aus Originaldokumenten mit Eislers Stimme. Hanns Eisler (1898 – 1962) war ein österreichischer Komponist, Theoretiker, Kommunist, enger Weggefährte des Dramatikers und Lyrikers Bertolt Brecht. Bekannt v.a. für seine Bühnen- und Filmmusiken sowie über 500 Lieder. Komponist der DDR-Hymne.
  • Tim Shaw. Tim Shaw’s practice is concerned with the many ways people listen, specifically how listening environments can be constructed or explored using a diverse range of techniques and technologies and the creative use of field recordings. I Am Sitting In A Zoom is a tribute Alvin Lucier’s I Am Sitting In A Room.
    https://tim-shaw.net/
  • Melissa Van Drie proposes a sonic sensing experience in the form of a performative recipe. «A sonically rhythmic carrot, cauliflower, cumin soup to brighten a winter day«. Posted on the Anthropology of Sound Blog on http://www.soundstudieslab.org/
  • György Ligeti: Artikulation (1958), mit einer Hörpartitur von Rainer Wehinger (1970)
    https://www.youtube.com/watch?v=71hNl_skTZQ
  • Jaap Blonk. Niederländischer Komponist, Sänger und Lautpoet.
    https://soundcloud.com/jaap-bl
  • A Short History Of Acoustic Ecology by Chris Wood, Camara Miller, Nathan Clarkson, 2013. Dauer: 28:11
    https://archive.org/details/AShortHistoryOfAcousticEcology

Klangtagebücher, Soundscapes, Field Recording

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