Prof. Dr. Alexander Erath
Prof. Dr. Alexander Erath
Tätigkeit an der FHNW
Professor für Verkehr und Mobilität
Lehre und Forschung
Seit 2019
Verkehrsplanung 1 und 2
2020 – 2023
Raumplanung Siedlung und Verkehr
Seit 2024
Messen und Erheben von Verkehr
Seit 2019
Bachelor- und Masterarbeiten im Bereich Verkehrs- und Mobilitätsplanung
- Modellierung des Verkehrsverhaltens
- Agenten- und aktivitätsbasierte Verkehrsmodelle
- Verkehrsbefragungen und -erhebungen
- Big Data-gestützte Verkehrsmodellierung
- Zukunft der Mobilität
- Interaktion Siedlung und Verkehr
Profil
Seit März 2019
Professor und Leiter des Fachbereichs Verkehr und Mobilität Institut für Bauingenieurwesen, Fachhochschule Nordwestschweiz, Muttenz
2019 - 2023
Dozent und Modulleitung im MAS | CAS ETH “Mobilität der Zukunft ”ETH Zürich, Department Maschinenbau und Verfahrenstechnik
Seit 2016
Mitgründer der Spin-Off Firma Erveco, die Beratungsdienstleistungen im Bereich der angewandten Verkehrs- und Mobilitätsforschung anbietet.
2015-2017
Leiter der Forschungsgruppe “Engaging Mobility” Future Cities Laboratory, Singapore-ETH Centre for Global Environmental Sustainability (SEC), Singapur
2011 – 2015
PostDoc und Koordinator der Forschungsgruppe “Mobility and Transportation Planning” Future Cities Laboratory, Singapore-ETH Centre for Global Environmental Sustainability (SEC), Singapur
2005 - 2011
Doktorat, Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Assistenz in der Lehre Institut für Verkehrsplanung und Verkehrssysteme, ETH Zürich
2011
Dr. sc. techn., ETH Zürich «Vulnerability assessment of road transport infrastructure”
2005
Dipl. Bauing. ETH Zürich
1999
Matura, Typus A, Humanistisches Gymnasium Basel
2020
CAS Hochschuldidaktik, FHNW
- European Association for Activity-Based Modelling (Executive director)
- Schweizerische Vereinigung der Mobilitätsund Verkehrsfachleute SVI (Mitglied)
- Schweizerische Verkehrs-Stiftung (Stiftungsrat)
- Schweizerischer Verband der Strassen- und Verkehrsfachleute (Mitglied)
- Verkehrskommission und Planungskommission der Gemeinde Münchenstein (Mitglied)
- Präferenzen und Verkehrsentwicklung mit automatisierten Fahrzeugen (ASTRA MB4), Präsident der Begleitkommission (laufend)
- Gesamtverkehrliche Erschliessungsqualitäten: TP3 Motorisierter Individualverkehr (ASTRA VPT), Mitglied der Begleitkommission, Schlussbericht hier verfügbar
-
Keine peer-reviewed Inhalte verfügbar
-
Peer-reviewedErath, A., van Eggermond, M. and Tanner, R. (2024) ‘Where to park your car at home? How distric parking garages can complement existing parking options in dense urban neighborhoods’, in Y. Susilo and International Association for Travel Behaviour Research (IATBR) (eds) Proceedings of the 17th International Conference on Travel Behavior Research. 17th International Conference on Travel Behavior Research, Vienna. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-9640.
-
Peer-reviewedErath, A. et al. (2024) Nachhaltige Ansätze zur Parkraumplanung. Bern: Bundesamt für Strassen. Available at: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/46474.
-
Peer-reviewedErath, A. et al. (2024) ‘Traffic impact of flexibly rented, private parking spaces’, in B. Büttner, G. Wulfhorst, and Technische Universität München (eds) mobil.TUM 2024. mobil.TUM 2024, München. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-8758.
-
Peer-reviewedvan Eggermond, M. et al. (2024) ‘Quantifying the effect of street design on driving speed on urban roads’. Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington D.C.: Transportation Research Board. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-8589.
-
Peer-reviewedvan Eggermond, M., Mavros, P. and Erath, A. (2024) ‘Virtual reality and choice modelling. Existing applications and future research directions’, in S. Hess and A. Daly (eds) Handbook of Choice Modelling. 2 edn. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, pp. 276–306. Available at: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/46302.
-
Erath, A. (2023) ‘How autonomous electric vehicles will affect the Swiss transport system. What we already know and what we can’t know yet’, in K.W. Axhausen and E.Z. Netzwerk Stadt und Landschaft (eds) NSL Kolloquium - Transport planning. Where do we go now? NSL Kolloquium - Transport planning. Where do we go now?, Zürich: ETH Zürich. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-5954.
-
Erath, A. et al. (2023) Verkehrliche Wirkung der flexiblen Vermietung privater Parkfelder. Muttenz: Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-5791.
-
Peer-reviewedVitins, B. and Erath, A. (2023) ‘Destination choice modeling with spatially distributed constraints’, Journal of Transport and Land Use, 16(1), pp. 241–265. Available at: https://doi.org/10.5198/jtlu.2023.2226.
-
Peer-reviewedErath, A. and Cachaco, F. (2023) ‘How relevant is the aggregation bias with regards to mode choice?’, in A. Alahi (ed.) Conference Proceedings of the 23rd Swiss Transport Research Conference. 23rd Swiss Transport Research Conference, Zürich: Swiss Transport Research Conference. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4862.
-
Peer-reviewedvan Eggermond, M. et al. (2023) ‘Quantifying the effect of street design on driving speed on urban roads’. 23rd Swiss Transportation Research Conference, Ascona. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4870.
-
Erath, A. and van Eggermond, M. (2023) Begleitstudie zum Tier-Pilotprojekt in Riehen. Muttenz: Institut Bauingenieurwesen, Hochschule für Architektur, Bau und Geomatik FHNW. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4689.
-
Schaffner, D. et al. (2022) Quantifizierung der Wirkung von Elementen des Strassenraumes auf die gefahrene Geschwindigkeit. Bern: Bundesamt für Strassen (ASTRA). Available at: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/38903.
-
Peer-reviewedMavros, P. et al. (2022) ‘Forecasting district-wide pedestrian volumes in multi-level networks in high-density mixed-use areas’, in A. van Nees, R.E. de Koning, and T. Jacobsen Åsli (eds) 13th International Space Syntax Symposium. 13th International Space Syntax Symposium, Bergen: Western Norway University of Applied Sciences (HVL). Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4153.
-
Peer-reviewedStefanelli, A. et al. (2022) ‘Pool More, Drive Less: An In-Depth Qualitative Investigation of Barriers and Motivators of Ride-Pooling in Autonomous Vehicles’. The Association for Consumer Research Conference, Denver. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4397.
-
Erath, A. et al. (2022) ‘Aktivitätenbasierte Verkehrsmodelle: Methoden, Anwendungen, Vor- und Nachteile’, Strasse und Verkehr, pp. 26–34. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4197.
-
Peer-reviewedVitins, B. et al. (2021) Aktivitätenbasierte Verkehrsmodelle. Bern: Bundesamt für Strassen. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-8023.
-
Peer-reviewedWahbeh, W. et al. (2021) ‘Image-based reality-capturing and 3D modelling for the creation of VR cycling simulations’, in W. Wahbeh (ed.) ISPRS Annals of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences. XXIV ISPRS Congress (2021 edition), Nice: Copernicus, pp. 225–232. Available at: https://doi.org/10.5194/isprs-annals-V-4-2021-225-2021.
-
Peer-reviewedWahbeh, W. et al. (2021) ‘Image-based reality-capturing and 3D modelling for the creation of VR cycling simulations’, ISPRS Annals of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, V-4-2021. Available at: https://doi.org/10.5194/isprs-annals-v-4-2021-225-2021.
-
Peer-reviewedNazemi, M. et al. (2021) ‘Studying bicyclists’ perceived level of safety using a bicycle simulator combined with immersive virtual reality’, Accident Analysis & Prevention, 151, p. 105943. Available at: https://doi.org/10.1016/j.aap.2020.105943.
-
Peer-reviewedNazemi, M. et al. (2019) ‘Studying bicyclists’ perceived level of safety using a cycling simulator combined with immersive virtual reality’, in 8th International Cycling Safety Conference (ICSC 2019). Brisbane. Available at: https://doi.org/10.3929/ethz-b-000356563.
-
Peer-reviewedNazemi, M. et al. (2018) ‘Speed and space perception in virtual reality for bicycle research’, in 7th International Cycling Safety Conference (ICSC 2018). 7th International Cycling Safety Conference (ICSC 2018), Barcelona. Available at: https://doi.org/10.3929/ethz-b-000295805.
-
Peer-reviewedErath, A. et al. (2017) ‘Introducing the pedestrian accessibility tool. Walkability analysis for a geographic information system’, Transportation Research Record, 2661(1), pp. 51–61. Available at: https://doi.org/10.3141/2661-06.
-
Peer-reviewedvan Eggermond, M. and Erath, A. (2016) ‘Pedestrian and transit accessibility on a micro level. Results and challenges’, Journal of Transport and Land Use, 9(3), pp. 127–143. Available at: https://doi.org/10.5198/jtlu.2015.677.
-
Keine peer-reviewed Inhalte verfügbar
-
van Eggermond, M., Erath, A. and Tanner, R. (2024) ‘How popular will ride hailing and ride pooling be with autonomous vehicles?’ European Transport Conference, Antwerp, 18 September. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-10388.
-
Erath, A., van Eggermond, M. and Tanner, R. (2024) ‘Where to park your car at home?’ 17th International Conference on Travel Behaviour Research, Wien, 18 July. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-9639.
-
Erath, A. (2024) ‘Wer Verkehrsinfrastruktur baut, wird Verkehr ernten. Das Phänomen des induzierten Verkehrs’. VCS-Webinar, Online, 5 February. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-8067.
-
Erath, A. (2023) ‘Nachhaltige Ansätze zur Parkraumplanung’. Fachtagung Forschung der Schweizerischen Vereinigung der Verkehrsingenieure und Verkehrsexperten, Zürich, 14 September. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-8021.
-
Erath, A. and Cachaco, F. (2023) ‘How relevant is the aggregation bias with regards to mode choice in aggregated transport demand models?’ 23rd Swiss Transport Research Conference, Ascona, 12 May. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4865.
-
Peer-reviewedvan Eggermond, M. et al. (2023) ‘Quantifying the effect of street design on driving speed on urban roads’. Swiss Transportation Research Conference, Ascona, 11 May. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4867.
-
Peer-reviewedvan Eggermond, M. and Erath, A. (2021) ‘Using backcasting to support corporate mobility management’. Swiss Transport Research Conference 2021. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4221.
-
Peer-reviewedMesaric, R. and Erath, A. (2021) ‘Calibration of a regional agent-based travel demand model to simulate the spread of COVID-19’. Swiss Transport Research Conference. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-4222.
-
Keine peer-reviewed Inhalte verfügbar
-
Minder, N. (2024) Veloerreichbarkeit Sisslerfeld für verschiedene Nutzendengruppen. Hochschule für Architektur, Bau und Geomatik FHNW. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-10295.
-
Fiabane, N. (2024) Bestimmung von Velohauptrouten im Kanton Basel-Stadt. Hochschule für Architektur, Bau und Geomatik FHNW. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-10290.
-
Gedik, K. (2024) Parkraumkonzept Dreispitz. Analyse Ist-Zustand. Hochschule für Architektur, Bau und Geomatik FHNW. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-10281.
-
Fiabane, N. (2024) Fahrgastpotenzial neuer Verbindungen der trinationalen S-Bahn Basel. Hochschule für Architektur, Bau und Geomatik FHNW. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-8033.
-
Cotti, T. (2024) Wirkungsanalyse einer Ausdünnung von ÖV-Haltestellen in Basel. Hochschule für Architektur, Bau und Geomatik FHNW. Available at: https://doi.org/10.26041/fhnw-8032.
Kontakt
-
Prof. Dr. Alexander Erath
- Professor für Verkehr und Mobilität
- Telefonnummer
- +41 61 228 54 26 (Direkt)
- YWxleGFuZGVyLmVyYXRoQGZobncuY2g=
- Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW
Hochschule für Architektur, Bau und Geomatik
Institut Bauingenieurwesen
Hofackerstrasse 30
4132 Muttenz - Raum Raum 10. OG Nord