Prof. Dr. Helmut Linneweber-Lammerskitten
Prof. Dr. Helmut Linneweber-Lammerskitten
Dozent der Professur Mathematikdidaktik und ihre Disziplinen
Personal details
Address | Prof. Dr. Helmut Linneweber-Lammerskitten Vogelsang 55 CH - 2502 Biel Tel +41 32 323 51 15 helmut.linneweber@fhnw.ch |
Date of birth | 7. November 1951 in Cologne (Germany) |
Civil status | Married with Anne Lammerskitten - one son Philipp Lammerskitten, born 1988 |
Nationality | Swiss and German |
Formal Education
1996 | Habilitation "Systems without general principles of simplification" - Venia legendi for philosophy (University Berne, Switzerland) |
1987 | PhD "Untersuchungen zur Theorie des hypothetischen Urteils". Supervisor: Prof. Dr. Gerhard Seel ("egregia") (Friedrich Wilhelms University, Bonn, Germany) |
1980 | Studienassessor für das Lehramt an Gymnasien for mathematics and philosophy (Bezirksseminar Kleve, Germany) |
1978 | Study at the Friedrich Wilhelms University, Bonn, Germany (Mathematics, philosophy and educational sciences) - Staatsexamen Lehramt an Gymnasien |
1971 | Military Service |
1970 | Abitur (Neusprachliches Gymnasiu, Köln-Deutz, Cologne, Germany) |
Employment
Since 2009 | Chair for Teaching and Learning of Mathematics and Its Disciplines, Institute for Secondary Education, School for Teacher Education, University of Applied Sciences Northwestern Switzerland |
Since 1996 | Private lecturer for Philosophy at the University of Berne |
Since 2005 | Member of an international group of experts for educational standards in mathematics |
Past Activities
2004 - 2009 | Professor for Mathematics and Mathematics Education, Institute for Secondary Education, School for Teacher Education, University of Applied Sciences Northwestern Switzerland |
2004 - 2011 | Co-leader of the consortium for mathematics within the Swiss educational standards project (HarmoS) |
2008 - 2012 | Department manager for mathematics of the Maturitätsprüfungskommission des Kantons Aargau |
2004 - 2006 | Member of the "Erziehungsrätlichen Kommission Lehrmittel Mathematik" im Kanton Aargau, Switzerland |
2003 - 2004 | Codirector of the Institut "Allgemeinbildende Studien für Berufsleute" Lehrerinnen- und Lehrerbildung Bern |
2000 - 2004 | Lecturer and senior research fellow an der Stelle für Forschung und Entwicklung der Lehrerinnen- und Lehrerbildung Bern |
2003 - 2005 | Chief Expert for Philosophy of the Maturitätskommission des Kantons Bern |
1999 - 2005 | Acting professor (Lehrstuhlvertretungen): Universität Zürich (Prof. Peter Schulthess), Universität Fribourg (Prof. Guido Küng), Universität Zürich (Prof. Anton Leist) |
1999 - 2005 | Leader of subprojects within "Mesos" und "ViLoLa" (Swiss Virtual Campus) |
1996 - 2004 | Mathematics teacher and head of mathematics at the department AVK of the Gewerbliche Berufsschule Bern |
1997 - 2007 | Teaching appointments for mathematics education at the Schweizerischen Institut für Berufspädagogik (SIBP) |
1996 - 1999 | Project of the Swiss National Science Foundation (SNSF): "Lassen sich Rechte von Minderheiten rechtsphilosophisch begründen?" |
1991 - 2004 | President of the Philosophical Society Berne |
1990 - 2004 | Assistant lecturer at the Institute of Philosophy, Berne, Switzerland |
1987 - 1990 | Assistant lecturer for mathematics, Universität der Bundeswehr München, Germany |
Publications
a. Monographs and teaching materials
- Beacco, J.-C., Coste, D., Linneweber-Lammerskitten, H., Pieper, I., van de Ven, P.-H., Vollmer, H. (2015). The place of the languages of schooling in the curricula. Strasbourg: Council of Europe – Language Policy Unit (conference volume October 2015, book edition in preparation). http://www.coe.int/t/dg4/Linguistic/Source/LE_texts_Source/LE%202015/Place-of-languages-of-schooling-in-curricula_EN.pdf
- Beacco, J.-C., Coste, D., Linneweber-Lammerskitten, H., Pieper, I., van de Ven, P.-H-, Vollmer, H. (2015). La place des langues de scolarisation dans les programmes. Strasbourg: Conseil de l’Europe – Unité des Politiques linguistiques (conference volume October 2015; book edition in preparation). http://www.coe.int/t/dg4/Linguistic/Source/LE_texts_Source/LE%202015/Place-of-languages-of-schooling-in-curricula_FR.pdf
- Caluori, F., Linneweber-Lammerskitten, H., Streit, C. (Eds.) (2015). Beiträge zum Mathematikunterricht 2015. 2 Vol. Münster: WTM-Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (Ed.) (2014). Fachdidaktik Mathematik. Grundbildung und Kompetenzaufbau im Unterricht der Sek. I und II. Seelze: Klett/Kallmeyer.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2012). Eléments pour une description des compétences linguistiques en langue de scolarisation nécessaires à l’enseignement / apprentissage des mathématiques (fin de la scolarité obligatoire). Une démarche et des points de référence. Strasbourg: Conseil de l’Europe. Retrieved from: www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Source2010_ForumGeneva/4_LIS_Mathematics2012_FR.pdf (January 2013)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2012). Items for a description of linguistic competence in the language of schooling necessary for teaching/learning mathematics (in secondary education). An approach with reference points. Strasbourg: Council of Europe. Retrieved from: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Source2010_ForumGeneva/4_LIS-Mathematics2012_EN.pdf (August 2012)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2009). Stützkurs Mathematik. Arbeitsbuch für Stützkurse, Vorlehre und Lehre, Lehrerausgabe. 3. korr. Aufl. Oberentfelden (Schweiz): Sauerländer Cornelsen. ISBN 978-3-0345-0185-9
- Forneck, H. J., Düggeli, A., Künzli David, C., Linneweber-Lammerskitten, H., Messner, H., Metz, P. (Eds.) (2009). Professionalisierung von Lehrerinnen und Lehrern. Orientierungsrahmen für die Pädagogische Hochschule FHNW. Bern: hep. ISBN 978-3-03905-507-4
- Fankhauser, C. and Linneweber-Lammerskitten, H. (2008). Pentabolos: Ein pfiffiges und kniffliges mathematisches Puzzle. Seelze: Kallmeyer. ISBN 978-3-7800-3355-0
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2006). Stützkurs Mathematik. Arbeitsbuch für Stützkurs, Vorlehre, Lehre und Brückenangebote, Schülerausgabe. 2. überarbeitete Auflage Aarau (Schweiz): Sauerländer. ISBN 3-0345-0185-4
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Mohr, G. (Eds.) (2002). Interpretation und Argument. Würzburg: Könighausen & Neumann. ISBN 3-8260-2274-2
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2001). Trainingsprogramm zum räumlichen Vorstellen. Aarau (Schweiz): Bildung Sauerländer. ISBN 3-7941-4846-0
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2001) Stützkurs Mathematik. Arbeitsbuch für Stützkurse, Vorlehre und Lehre, Lehrerausgabe. 2. verb. Aufl. Aarau (Schweiz): Bildung Sauerländer. ISBN 3-7941-4792-8
- Bondeli, M. and Linneweber-Lammerskitten, H. (Eds.) (1999). Hegels Denkentwicklung in der Berner und Frankfurter Zeit. München: Wilhelm Fink Verlag. ISBN 3-7705-3403-4
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1999). Stützkurs Mathematik. Arbeitsbuch für Stützkurse, Vorlehre und Lehre, Lehrerausgabe. Aarau (Schweiz): Bildung Sauerländer. ISBN 3-7941-4560-7
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1999). Stützkurs Mathematik. Arbeitsbuch für Stützkurse, Vorlehre und Lehre, Schülerausgabe. Aarau (Schweiz): Bildung Sauerländer. ISBN 3-7941-4559-3
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Ludwig, B. (1991). Mathematik für Sozialwissenschaftler. Bochum: Brockmeyer. ISBN 3-88339-910-8
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1988). Untersuchungen zur Theorie des hypothetischen Urteils. Münster: Nodus. (Dissertation), ISBN 3-89323-205-2
Rezension von: Julian Nida Rümelin (München) in: Erkenntnis 36, 1992, 129-130
Rezension von: Peter Schulthess (Zürich) in: Studia Philosophica 52, 1993, 239-240
b. Papers, journal articles and abstracts
- Linneweber-Lammerskitten, H., Schäfer, M., & Samson, D. (2017). Das Potential idealtypischer mathematischer Dialoge in Videoclips. In: Institut für Mathematik der Universität Potsdam (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2017 (in print). Münster: WTM-Verlag.
- Schäfer, M., Linneweber-Lammerskitten, H. & Kellen, M. (2017). „An analysis of mathematical reasoning and collaborative argumentation through interactions with VITALmaths video clips“. In Book of Abstracts of the 25th Annual Meeting of the Southern African Association for Research in Mathematics, Science & Technology Education (SAARMSTE) Bloemfontein (S. 180-181).
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2016). Erstellung und Einsatz kurzer Videoclips zur Förderung mathematischer Kompetenzen. Zwei Kooperationsprojekte der PH FHNW mit der Rhodes University in Südafrika. In Fachhochschule Nordwestschweiz, Pädagogische Hochschule (Hrsg.), Forschungsbericht 2015/16 (S. 21-23).
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2016). Relevanz sprachlich-linguistischer und kommunikativ-sozialer Kompetenzen für den Mathematikunterricht. In Tschirner, E. / Bärenfänger, O. / Möhring, J. (Hrsg.). Deutsch als fremde Bildungssprache: Das Spannungsfeld von Fachwissen, sprachlicher Kompetenz, Diagnostik und Didaktik. (S. 39-54). Leipzig: Stauffenburg Verlag.
- Girnat, B., & Linneweber-Lammerskitten, H. (2016): Von Lernumgebungen zu Testumgebungen? Vorschläge und Visionen zum Eingang eines mathematikdidaktischen Lernkonzepts in das (computerbasierten) Large-Scale-Assessment. In Keller, S., und Reintjes, C. (Hrsg.): Aufgaben als Schlüssel zur Kompetenz: Didaktische Herausforderungen, wissenschaftliche Zugänge und empirische Befunde. Waxmann: Münster und New York, 2016, S. 389-400.
- Pfenniger, S. / Richard, A. / Linneweber-Lammerskitten, H. (2016): Implementierung mathematischer Videoclips zur Förderung der Sprachkompetenz. Förderung sprachlich-linguistischer Kompetenzen im Fach Mathematik – Erklären lernen mit mathematischen Kurzfilmen. In: Institut für Mathematik und Informatik der Pädagogischen Hochschule Heidelberg (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2016 (Bd. 3, S. 1309-1312). Münster: WTM Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2016). Mathematik und Sprachkompetenz. In: Institut für Mathematik und Informatik der Pädagogischen Hochschule Heidelberg (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2016. (Bd. 3, S. 1299-1300). Münster: WTM.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2015). Mathematische Videoclips zur Förderung der Sprachkompetenz. In F. Caluori, H. Linneweber-Lammerskitten, C. Streit (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2015 (Bd. II, S. 596–599). Münster: WTM-Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2015). Mathematik und Sprachkompetenz. In F. Caluori, H. Linneweber-Lammerskitten, C. Streit (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2015 (Bd. I, S. 69–71). Münster: WTM-Verlag.
- Pfenniger, S.& Linneweber-Lammerskitten, H. (2015): Wie entscheide ich mich? In F. Caluori, H. Linneweber-Lammerskitten, C. Streit (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2015 (Bd. II, S. 696–699). Münster: WTM-Verlag.
- Bruder, R., Linneweber-Lammerskitten, H. Reibold, J. (2015). Individualisieren und differenzieren. In Bruder, R., Hefendehl-Hebeker, L., Schmidt-Thieme, B., Weigand, H.-G. (Hrsg.), Handbuch der Mathematikdidaktik. (S. 513–534). Berlin, Heidelberg: Springer-Spektrum
- Linneweber-Lammerskitten, H. & Schäfer, M. (2014). Mathematik und Sprachkompetenz. In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (Bd. I, S. 69–70). Münster: WTM-Verlag
- Besser, M., Richard, A., Linneweber-Lammerskitten, H., Leiss, D. (2014). Texte lesen und verstehen, Lösungswege diskutieren: Das Schulbuch als zentrales Element mathematischen Kommunizierens? In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (Bd. I, S. 169–172). Münster: WTM-Verlag
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2014). Testitems zur mathematischen Sprachkompetenz. In J. Roth & J. Ames (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2014 (Bd. II, S. 755–758). Münster: WTM-Verlag
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2014). Mathematikdidaktik, Bildungsstandards und mathematische Kompetenz. In Linneweber-Lammerskitten, H. (Ed.) (2014). Fachdidaktik Mathematik. Grundbildung und Kompetenzaufbau im Unterricht der Sek. I und II. (pp. 9-27). Seelze: Klett/Kallmeyer.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2014). Darstellen und Kommunizieren, Argumentieren und Begründen, Interpretieren und Reflektieren von Resultaten. In Linneweber-Lammerskitten, H. (Ed.) (2014). Fachdidaktik Mathematik. Grundbildung und Kompetenzaufbau im Unterricht der Sek. I und II. (pp. 179-200). Seelze: Klett/Kallmeyer.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2014). Der Einsatz mathematischer Kurzfilme als Mittel der Binnendifferenzierung. In: Bausch, Isabell, Pinkernell, Guido, Schmitt, Oliver (Hrsg.) Unterrichtsentwicklung und Kompetenzorientierung. Festschrift für Regina Bruder. (pp. 257-266). Münster: WTM-Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H., Schäfer, M., & Samson, D. (2013). VITALmaths — Learning in Context ("VITALmathsLIC"). In Greefrath, G., Käpnick, F., and Stein, M. (Eds.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2013 (pp. 620-623). Münster: WTM-Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2013). Bedeutung, Verortung und Praxisbezug einer Didaktik der Mathematik als wissenschaftlicher Disziplin. In Rosenberg, Sonja (Ed.) Stand der Fachdidaktiken in der Schweiz. Ergebnissicherung der Tagung vom 24. Januar 2013. 17-18. Retrieved from: http://www.swissuniversities.ch/fileadmin/swissuniversities /Dokumente/FR/PH/Dokumente/130514_Onlinedokumentation.pdf (June 2015)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2013). Sprachkompetenz als integrierter Bestandteil der mathematical literacy? In Becker-Mrotzek, M., Schramm, K., Thürmann, E., and Vollmer, H.J. (Eds.), Sprache im Fach – Sprachlichkeit und fachliches Lernen. Münster: Waxmann, 151-166.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2012). Linguistic and plurilingual & intercultural competence in mathematics teaching and learning. In Contribution to Plurilingual and intercultural education, a special issue guest-edited by Mike Byram, Mike Fleming & Irene Pieper. L1- Educational Studies in Language and Literature, 12, 1-24, Retrieved from: http://l1.publication-archive.com/next?cont=dURcFVpYSlYVQ0lS
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2012). Sprachkompetenz im Mathematikunterricht. In Ludwig, Matthias and Kleine, Michael (Eds.) Beiträge zum Mathematikunterricht 2012 (pp. 561-564). Münster: WTM-Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2012). Bildungsstandards und Aufgaben. In Keller, S. und Bender, U. (Eds.), Aufgabenkulturen, Seelze: Kallmeyer in Verbindung mit Klett, 22-33
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2012). Aufgabenkulturen in der Fachdidaktik Mathematik. In Keller, S. und Bender, U. (Eds.), Aufgabenkulturen, Seelze: Kallmeyer in Verbindung mit Klett, 214-225
- Cslovjecsek M., Guggisberg, M. & Linneweber-Lammerskitten, H. (2011). Mathe macht Musik. Ping-Pong: ein arithmetisch-musikalisches Gruppenspiel. (5.-8. Klasse). PM Praxis der Mathematik in der Schule 53 (42), 13-18.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2011). Der Lernstick als Hilfe zur Binnendifferenzierung im Mathematikunterricht. In Grunder, Hans-Ulrich (Ed.) mLearning in der Schule. Der Lernstick als Lerninstrument. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren. 75-84.
- Samson, D., Linneweber-Lammerskitten, H. & Schäfer, M. (2011). "VITALmaths – Transforming learning experiences through mathematical video clips." In Paditz, Ludwig &Rogerson, Alain (Eds.) Proceedings of the 11th International Conference of The Mathematics Education into the 21st Century Project (pp. 293-297) Grahamstown, South Africa, 11-17 September 2011. Retrieved from: http://www.qucosa.de/fileadmin/data/qucosa/documents/8302/Proceedings-394pages-SA2011_293-297.pdf (March 2013).
- Cslovjecsek M. & Linneweber-Lammerskitten, H. (2011). Snappings, clappings and the representation of numbers. The New Jersey Mathematics Teacher, 69(1), 10-12.
- Samson, D., Linneweber-Lammerskitten, H. & Schäfer, M. (2011). VITALmaths. In Learning and Teaching Mathematics, 9, 14-16.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2011). VITALmaths – ein gemeinsames Forschungs- und Entwicklungsprojekt der Schweiz und Südafrika. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2011 (555-558). Münster: WTM-Verlag.
- Samson, D., Linneweber-Lammerskitten, H. & Schäfer, M. (2011). Mobile technology and the autonomous learning of mathematics. In SAARMSTE Executive Committee (Ed.) Proceedings of the 19th annual Congress of the Southern African Association for Research in Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE), Book of Short Papers (pp. 79-85). Mafikeng, South Africa
- Linneweber-Lammerskitten, H., Schäfer, M., & Samson, D. (2011). VITAL Maths: Visual Technology for the Autonomous Learning of Mathematics. In Chunawala & M. Kharatmal (Eds.), Proceedings of the 4th International Conference to Review Research on Science, TEchnology and Mathematics Education (epiSTEME 4) (pp. 353-357). Mumbai, India: Homi Bhabha Centre for Science Education (HBCSE).
- Linneweber-Lammerskitten, H., Schäfer, M., & Samson, D. (2010). Visual Technology for the Autonomous Learning of Mathematics. In Pythagoras, 72, 27-35 (December 2010) also as pdf: http://www.pythagoras.org.za/index.php/pythagoras/issue/view/3
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2010). Kompetenzen und Standards. In Profi-L, 10 (2), 2-6.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2010). Mathematikdidaktik zwischen Best Practice und Wissenschaft. Überlegungen zum Aufbau eines Mathematikdidaktik-Zentrums für die Schweiz. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2010 (569-572) Münster: WTM-Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Schäfer, M. (2010). Motivating mathematical exploration through the use of video clips: a collaborative research and development project between Switzerland and South Africa. In Vimolan Mudaly (Ed.) Proceedings of the 18th annual Congress of the Southern African Association for research on Mathematics, Science and Technology Education (SAARMSTE) (pp. 161-164) 2 Durban.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2009). Der Einsatz von Kurzfilmen als Einstieg in Experimentier- und Explorationsphasen In Beiträge zum Mathematikunterricht 2009 (743-746). Münster: WTM-Verlag.
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Wälti, B. (2008) HarmoS Mathematik: Kompetenzmodell und Vorschläge für Bildungsstandards. BZL, 26 (3), 326-337
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2008) Das Kompetenzmodell HarmoS Mathematik. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2008 (pp. 326-337). Hildesheim, Berlin: Franzbecker.
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Wälti, B. (2007). Leistungsmessung und Unterrichtsentwicklung in der Schweiz. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2007 (491-494). Hildesheim, Berlin: Franzbecker.
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Wälti, B. (2007). Wie Mindeststandards gemacht werden. Informationen und Erfahrungen aus der Schweiz. In lernchancen, 55, 59-63
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2006). Mathematische Bildungsstandards für das Gymnasium? In Qi (=Quartalsinformationen des Mittelschullehrerverbands Zürich) 06/4, 47-58 (Wiederabdruck von 32)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2006). Mathematische Bildungsstandards für das Gymnasium? In AMV-aktuell (=Aargauer Mittelschullehrerinnen- und Mittelschullehrer-Verein) 06/3, 20-30
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2006). Bildungsstandards in Mathematik: allgemein, abstrakt, exemplarisch oder vage? In Beiträge zum Mathematikunterricht 2006 (pp. 348-351). Hildesheim, Berlin: Franzbecker.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2006). Minderheitsrechte: Individual- oder Kollektivrechte. In Seel, Gerhard (Ed.), Minderheiten, Migranten und die Staatengemeinschaft, Bern: Verlag Peter Lang, 79-88 (Reprint of 47).
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Wälti, B. (2006). Was macht das Schwierige schwierig? Überlegungen zu einem Kompetenzmodell im Fach Mathematik. In Criblez et al. (Eds.), Lehrpläne und Bildungsstandards, Bern: hep, 197-227.
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Wälti, B. (2005). Is the definition of mathematics as used in the PISA Assessment Framework applicable to the HarmoS Project? ZDM, 37, 402-407.
- Linneweber-Lammerskitten, H. and Wälti, B. (2005) Ist der in PISA benutzte Mathematikbegriff für das HarmoS-Projekt tauglich? In Beiträge zum Mathematikunterricht 2005 (pp. 348-351). Hildesheim, Berlin: Franzbecker.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2003). Logical Puzzles – A Suitable Way to Introduce the Notion of Logical Inference? [Abstract]. In Abstracts of the 12th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, Oviedo 7.-13. August 2003, 107-108.
- Gloor, G.; Grandjean, F. and Linneweber-Lammerskitten, H. (2003). Logik und Argumentation. Ein Modul innerhalb des VCS-Projekts "Virtual Logic Laboratory" (ViLoLa). In Beiträge des Jahreskongresses Schule und Familie – Perspektiven einer Differenz, 7.-10. Oktober 2003 Universität Bern, 1-5
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2002). "... dann ändert sich das Wetter oder es bleibt, wie es ist." Tautologien aus logisch-semantischer und logisch-pragmatischer Sicht. In Linneweber-Lammerskitten, H. und Mohr, G. (Eds.), Interpretation und Argument. Würzburg: Könighausen & Neumann, 289-301
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2001).Werden unsere Schlüsse auch morgen noch gültig sein? Studia Philosophica, 60, 215-234
- Linneweber-Lammerskitten, H. (2000) La communauté scientifique doit-elle accepter des résultats de recherche obtenus par des crimes capitaux? In Proellochs, P. und Schulthess, D. (Eds.), Y a-t-il des limites éthiques à la recherche scientifique? Geneve: Éditions Médecine & Hygiène, 135-145
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1999). Die Geltungsstruktur theoretischer und praktischer Urteile In Flügel, M., Gfeller, T. und Walser, Ch. (Eds.), Werte und Fakten, Bern, Stuttgart, Wien: Haupt, 71-99
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1999). Wissenschaft ohne Werturteile - Ethik ohne Metaphysik? In Meixner, U. and Simons, P. (eds.), Metaphysics in the Post-Metaphysical Age: Contributions of the Austrian Ludwig Wittgenstein Society, Vol. 7, Kirchberg am Wechsel, 371-376
- Bondeli, M. and Linneweber-Lammerskitten, H. (1999). Zum Berner Kantianismus in der Zeit von Hegels Berner Aufenthalt. In Bondeli, M. und Linneweber-Lammerskitten, H. (Eds.), Hegels Denkentwicklung in der Berner und Frankfurter Zeit. München: Wilhelm Fink Verlag, 366-394.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1998). Minderheitsrechte: Individual- oder Kollektivrechte. In Wiener Blätter zur Friedensforschung, 97, 55-60. (reprint of 47)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1998). Minderheitsrechte: Individual- oder Kollektivrechte. In Kampits, P., Kokai, K. und Weiberg, A. (eds.), Applied Ethics: Contributions of the Austrian Ludwig Wittgenstein Society, Vol. 6 (2), Kirchberg am Wechsel, 21-26.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1997). Paradoxical Simplification. In Miéville, D. (ed.), Introduction aux logiques non classiques, Neuchâtel, 189-221. (Einzelne Ergebnisse der Habilschrift)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1998). Erkenntnistheoretische Implikationen von Multimedia - Virtual Reality. In Pfammatter, R. (Hg.), Multi Media Mania, Konstanz: UVK Medien, 279-302.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1997). Interfaces of Logic. In Weingartner, P., Schurz, G. and Dorn, G. (eds.), The Role of Pragmatics in Contemporary Philosophy: Contributions of the Austrian Ludwig Wittgenstein Society, Vol. 5, Kirchberg am Wechsel, 549-555.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1996). Virtuelle Welten als perfekte Sinnestäuschungen. In Hubig, Ch. und Poser, H. (Eds.), Cognitio humana - Dynamik des Wissens und der Werte. Workshopbeiträge zum XVII. Deutschen Kongress für Philosophie in Leipzig 1996, Bd.I, 389-396.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1996). Lexikonartikel "Karl Schmidt-Rottluff". In Bautz, F. W. u.a. (Eds.), Biographisch- Bibliographisches Kirchenlexikon, Bd. 9, Herzberg: Verlag Traugott Bautz (http://www.bautz.de/bbkl/s/s1/schmidt_rottluff.shtml)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1996). Lexikonartikel "Heinrich Scholz". In Bautz, F. W. u.a. (Eds.), Biographisch- Bibliographisches Kirchenlexikon, Bd. 9, Herzberg: Verlag Traugott Bautz (http://www.bautz.de/bbkl/s/s1/scholz_hei.shtml)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1996). Lexikonartikel "Bertrand Russell". In Bautz, F. W. u.a. (Eds.), Biographisch- Bibliographisches Kirchenlexikon, Bd. 8, Herzberg: Verlag Traugott Bautz (http://www.bautz.de/bbkl/r/russel_b.shtml)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1995). Default Logic and moral decisions. [Abstract]. In Abstracts of the 10th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, Florence 19.-25. August 1995, 284
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1995). Die vierwertigen Systeme der materialen Implikation. In Max, I. und Stelzner, W. (Eds.), Logik und Mathematik. Frege Kolloquium 1993. Berlin: De Gruyter, 444-454
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1994). A Survey of the Derivability of Important Implicative Principles in Alternative Systems of Propositional Logic. In Meggle, G. and Wessels, U. (eds.), Analyomen I, Berlin: De Gruyter, 76-87
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1993). Die vierwertigen Systeme der materialen Implikation [Abstract]. In Abstracts zum Frege-Kolloquium 1993, 11-12 (Abstract of 56)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1993). X hat als Y ein Recht auf Z. In Neue Realitäten. Sektionsbeiträge zum XVI. Deutschen Kongress für Philosophie in Berlin 20.-24. September 1993, II, 1040-1047.
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1991). Ein Überblick über zentrale implikative Prinzipien alternativer aussagenlogischer Systeme [Abstract]. In Abstracts zu Analyomen I, Saarbrücken 9.-12. Oktober 1991 (Abstract of 57)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1991). Are Principles of Simplification necessary? [Abstract]. In Abstracts of the 9th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, Uppsala 7.-14. August 1991, I (p. 140)
- Linneweber-Lammerskitten, H. (1991). Versuch einer nachsatztheoretischen Interpretation hypothetischer Imperative. In Funke, G. (Hg.), Akten des Siebenten Internationalen Kant-Kongresses (pp. 333-341). Bonn: Bouvier.
Presentations (selected)
- (with Schäfer, M.) „Das Potential idealtypischer mathematischer Dialoge in Videoclips“. Paper presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Mathematikdidaktik in Potsdam, Deutschland, 26. February 2017.
- (with Kellen, M. and Schäfer, M.) „An analysis of mathematical reasoning and collaborative argumentation through interactions with VITALmaths video clips“. Paper presented at the SAARMSTE Conference, Bloemfontein, South Africa, 17-20 January 2017.
- (with Schäfer, M.) “Enhancing mathematical curiosity through VITALmaths video clip tasks”. Paper presented at the 13th International Congress on Mathematical Education, Hamburg, 24-31 July 2016.
- „Sektion Mathematik und Sprachkompetenz.“ Section moderated at the GDM-Tagung 2016, in Heidelberg, Deutschland, 10.-11.03.2016.
- (with Pfenniger, S. & Richard, A.) „Implementierung mathematischer Videoclips zur Förderung der Sprachkompetenz. Förderung sprachlich-linguistischer Kompetenzen im Fach Mathematik – Erklären lernen mit mathematischen Kurzfilmen.“ Paper presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Mathematikdidaktik in Heidelberg, Deutschland, 10.3.2016.
- „Pentomino-Werkstatt“ Workshop held at the Math-Science-Night der PH FHNW, Solothurn, 18.9.2015.
- „Sektion Mathematik und Sprachkompetenz.“ Section moderated at the GDM-Tagung 2015, Basel, Switzerland, 9.-13.02.2015.
- (with Pfenniger, Selina) „Wie entscheide ich mich?“ Paper presented at the GDM-Tagung 2015, Basel, Switzerland, 9.-13.02.2015.
- „Mathematische Videoclips zur Förderung der Sprachkompetenz“ Paper presented at the GDM-Tagung 2015, Basel, Switzerland, 9.-13.02.2015.
- „Mathematische Videoclips für Natels und Computer - VITAL Maths (Visual Technology for the Autonomous Learning of Mathematics) ein gemeinsames Forschungs- und Entwicklungsprojekt der Schweiz und Südafrika.“ Workshop presented at „Tag der offenen Tür“, Brugg, Switzerland, 12. September 2014.
- „Lernmaterial- und Unterrichtskonzepte zur sprachlichen Aus- und Weiterbildung in MINT-Fächern dargestellt am Beispiel der Mathematik“ Paper presented at the Internationaler Expertenworkshop „Deutsch als Fremdsprache für MINT-Fächer: Grundlagen und curriculare Ansätze“, Leipzig, Germany, 24.-26.07.2014
- „Entwurf zur Organisation und Konzeption der Aufgabendatenbank HarmoS Mathematik“ Paper presented at the Kick-off-Veranstaltung Aufgabendatenbank, Aarau, Switzerland, 28. May 2014.
- „Playing and learning mathematics with pentominos“ Workshop given at Ondangwa, Namibia, 09 April 2014 and at Rhodes University, Grahamstown, South Africa, 5 May 2014.
- „Visualising different aspects of mathematical functions with GeoGebra.“ Workshop given at Rhodes University, Grahamstown, South Africa, 28 March 2014.
- (with Schäfer, Marc) „Sektion Mathematik und Sprachkompetenz.“ Section moderated at the GDM-Tagung 2014, Koblenz, Germany, 10.-14.03.2014.
- „Testitems zur mathematischen Sprachkompetenz“ Paper presented at the GDM-Tagung 2014, Koblenz, Germany, 10.-14.03.2014.
- „Instrumente für die Überprüfung der Erreichung der Grundkompetenzen“, Paper presented at the D-A-CH-Seminar, Potsdam, Germany, 17.-19.02.2014.
- „Visualising different aspects of mathematical functions with GeoGebra.“ Paper presented at the GeoGebra Conference 2014, Budapest, Hungary, 23.-25. Januar 2014.
- „Sprachkompetenz als integrierter Bestandteil der mathematical literacy“. Paper presented at the „Vorabend zum Forschungstag 2013 der PH FHNW ‚Fachliches und überfachliches Lernen und Lehren’ “, Campus Brugg-Windisch, 28 November 2013.
- „VITALmaths. A collaborative research and development project between the School of Teacher Education of the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland (PH FHNW) and the FRF Mathematics Education Chair hosted by Rhodes University in South Africa.“ Presentation for a delegation from China, Brugg, Switzerland, 25 November 2013.
- „Kompetenzorientierung im Mathematikunterricht“ Paper presented at the Weiterbildungstag der Weiterbildungsschule St. Alban „Kompetenzorientierte Beurteilung“, Basel. 14.10.2013.
- „Relevanz der Sprachkompetenz für den Mathematikunterricht“ Paper presented at the Symposium „Kompetenzprofile Deutsch als fremde Bildungssprache“, Leipzig, 04. - 05.10.2013.
- „Spielen und Lernen mit Pentominos“ Paper presented at the „Math-Science-Night 2013“, Solothurn, 20.09.2013.
- “Procedure for revealing and defining language aspects in mathematics education.“ Paper presented at the symposion „Quality and inclusion in education: the unique role of languages“, Council of Europe, Strasbourg, 18.-19.09.2013.
- „Mathematikaufgaben lösen, modifizieren und entwerfen.“ Workshop given at the Tagung „Konzipierung von Lernaufgaben“, Zentrum für Weiterbildung der Universität Zürich, 12.06.2013.
- „VITALmathsLIC“ Paper presented at the 47. Tagung für Didaktik der Mathematik, Münster, Germany, 08 March 2013.
- „Bedeutung, Verortung und Praxisbezug einer Didaktik der Mathematik als wissenschaftlicher Disziplin“ Paper presented at the COHEP-Tagung zum Stand der Fachdidaktiken in der Schweiz, PH Zürich, 24.01.2013.
- „VITALmaths. A collaborative research and development project between the School of Teacher Education of the University of Applied Sciences Northwestern Switzerland (PH FHNW) and the FRF Mathematics Education Chair hosted by Rhodes University in South Africa.” Presentation for a team from the Ministry of Education of the Republic of Indonesia, Basel 25 October 2012.
- „Linguistic competencies entailed by the concept of Mathematical Literacy.“ Paper presented at the seminar on subject literacies and the right to quality education for democratic citizenship and participation, Council of Europe, Strasbourg 28 September 2012.
- (with Bruder, Regina) „Fachdidaktikstudien aus der Perspektive der Mathematikdidaktik: Einschätzungen zum aktuellen Stand ihrer Entwicklung.“ Paper presented at the Workshop „Fachdidaktische Studien“ des Forschungs- und Studienzentrums für Pädagogik Basel zum Stand und den Perspektiven der Fachdidaktik, Basel, Switzerland, 31 May
- "Sprachkompetenz im Mathematikunterricht" Paper presented at the 46. Tagung für Didaktik der Mathematik, Weingarten, Germany, 08 March 2012.
- „Sprachkompetenz als integrierter Bestandteil der ‚Mathematical Literacy’?“ Paper presented at the Symposium Sprache im Fach – Sprachlichkeit und fachliches Lernen. Schloss Wahn, Cologne, Germany, 14-15 October 2011.
- (with Schäfer, Marc) “Mathematische Videoclips für Natels und Computer“ Workshop at the Math-Science-Night, Solothurn, Switzerland, 23 September 2011.
- "VITALmaths – Transforming learning experiences through mathematical video clips." Paper presented at the 11th International Conference of The Mathematics Education into the 21st Century Project, Grahamstown, South Africa, 16 September 2011.
- "From tetris to pentominos - using polyominos in mathematics classrooms." Workshop presented at the 11th International Conference of The Mathematics Education into the 21st Century Project, Grahamstown, South Africa, 11 September 2011.
- "Items for a description of requisite linguistic competence in the language of schooling for teaching / learning mathematics in secondary education.“ Paper presented at the 4th Meeting of experts in German-speaking countries: Language(s) in Other Subjects. Luxembourg, 28 June 2011.
- "How to describe linguistic competence for education in mathematics. (Items for a description of requisite linguistic competence in the language of schooling for teaching / learning mathematics in secondary education)." Paper presented at the 8th IAIMTE International Conference, Hildesheim, Germany, 16 June 2011.
- "Mathematische Kurzfilme und autonomes Lernen." Paper presented at the Kolloquium des Fachbereichs Mathematik der TU Darmstadt., Darmstadt, Germany, 04 May 2011.
- "Der Lernstick als Hilfe zur Binnendifferenzierung im Mathematikunterricht." Workshop at the Tagung "Der Lernstick als Lerninstrument", Solothurn, Switzerland, 04 March 2011.
- "VITALmaths – ein gemeinsames Forschungs- und Entwicklungsprojekt der Schweiz und Südafrika". Paper presented at the 45. Tagung für Didaktik der Mathematik, Freiburg i.Br., Germany, 25 February 2011.
- "Mindeststandards zu 'Daten und Zufall' und ihre Einordnung in das Kompetenzmodell HarmoS Mathematik". Paper presented at the AK Stochastik during the 45. Tagung für Didaktik der Mathematik, Freiburg i.Br., Germany, 21 February 2011.
- "Sprachkompetenzen im und für den Mathematikunterricht (Aspects of linguistic competence for teaching and learning mathematics at the end of compulsory school)". Paper presented at the 3rd Meeting of experts in German-speaking countries: "Language(s) in Other Subjects", Graz 03 December 2010.
- (with Cslovjecsek, Markus) "Musical Activities in Math's Classrooms - about the Challenge of Interdisciplinary Teaching and Learning. " Paper presented at the interdisciplinary summer workshop "Music, Pattern and Mathematics" University of Edinburg at Herstmonceux Castle (UK) 09 August 2010.
- "Mathematikdidaktik zwischen Best Practice und Wissenschaft. Überlegungen zum Aufbau eines Mathematikdidaktik-Zentrums für die Schweiz." Paper presented at the Gemeinsame Jahrestagung der Deutschen Mathematikervereinigung und der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, München, Germany, 11 March 2010.
- "Mathematische Kompetenz zwischen Wissen und Bildung" Paper presented at the Studientage PHBern, Berne, Switzerland, 03 February 2010.
- "Motivating mathematical exploration through the use of video clips: a collaborative research and development project between Switzerland and South Africa." Paper presented at the SAARMSTE Conference, Durban, South Africa, 19 January 2010.
- "Mathematische Bildungsstandards für die Schweiz im Rahmen des HarmoS-Projekts. Gemeinsamkeiten und Unterschiede zu den Entwicklungen in Deutschland, Erwartungen und Missverständnisse, Befürchtungen und Hoffnungen." Paper presented at the University of Kassel, Germany, 14 December 2009.
- "Der Katalog der Grundkenntnisse in Mathematik DMK 1997 aus der Sicht der HarmoS Bildungsstandards Mathematik" Paper presented at the Deutschschweizerische Mathematikkommission, Rheinfelden, Switzerland, 21 November 2009.
- "Mathematik auf YouTube? Mathematische Kurzfilme als Einstieg in Explorationsphasen." Paper presented at the Forschungstag der PH FHNW, Basel, Switzerland, 13 November 2009.
- "Fachspezifische und fächerübergreifende Vermittlung von Forschungsmethoden? Versuch einer Auslegeordnung." Paper presented at the Herbsttagung der PHBern, Berne, Switzerland, 31 October 2009.
- "Allgemeinheit, Exemplarität und Vagheit in der Beschreibung von Bildungsstandards." Paper presented at the workshop on Vagueness, Propositions and Application, University of Bonn, Germany, 26 August 2009.
- "Normative und normierende Aspekte von Bildungsstandards." Paper presented at the Jahreskongress der SGBF und SGL, Zürich, Switzerland, 29 June 2009.
- "Der Einsatz von Kurzfilmen als Einstieg in Experimentier- und Explorationsphasen." Paper presented at the 43. Tagung für Didaktik der Mathematik, Oldenburg, Germany, 03 March 2009.
- "Die Kompetenzaspekte "Darstellen und Formulieren" und "Argumentieren und Begründen" im Kompetenzmodell HarmoS Mathematik" Paper presented at the Workshop Languages of Schooling, Essen, Germany, 08 December 2008.
- "Kompetenzorientierung in der Mathematik." Paper presented at the Workshop BMS-FH, Sankt Gallen, Switzerland, 15 November 2008.
- "Hat PISA die Schule verändert? Überlegungen zum Mathematikunterricht." Paper presented at the Forschungstag der PH FHNW, Basel, Switzerland, 14 November 2008.
- (with Moser Opitz, Elisabeth & Wälti, Beat) "Kompetenzmodelle und Vorschläge für Bildungsstandards." Paper presented at the nationale Tagung HarmoS und die Lehrplanentwicklung in der Schweiz heute, Olten, Switzerland, 29 February 2008.
- Das Kompetenzmodell HarmoS Mathematik. Paper presented at the 42. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Budapest, Hungary, 15 March 2008.
- "Standards? -Konkret!" Paper presented at the Delegierten- und Plenarversammlung des VSG 2007 "Gymnasiale Bildung und Bildungsforschung", Zofingen, Switzerland, 16 November 2007.
- "Kompetenzmodelle und –profile, Standards und Prüfungen" Paper presented at the Mathematiker-Fachkonferenz, Windisch, Switzerland, 27 October 2007.
- (with Lindauer, Thomas): "Was wollen wir überhaupt messen?" Paper presented at the Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung "Vermessung der Bildung", Kreuzlingen, Switzerland, 06 September 2007.
- (with Wälti, Beat): Leistungsmessung und Unterrichtsentwicklung in der Schweiz. Paper presented at the Gemeinsamen Jahrestagung der Deutschen Mathematikervereinigung und der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, Berlin, Germany, 28 March 2007.
- "Kompetenz zwischen Bildung und Standards" Paper presented at the Impulstagung der PH Bern "Kompetenzorientiert unterrichten an der Mittelschule?", Berne, Switzerland, 28 February 2007.
- "Kompetenzmodelle im Fach Mathematik und die Festlegung von mathematischen Bildungsstandards für das Gymnasium" Paper presented at the Kadertagung "Bildungsstandards am Gymnasium: Korsett oder Katalysator?", Berne, Switzerland, 30 August 2006.
- "Bildungsstandards in Mathematik: allgemein, abstrakt, exemplarisch oder vage?" Paper presented at the Tagung für Didaktik der Mathematik in Osnabrück, Germany, 08 March 2006.
- "HarmoS Mathematik" Paper presented at the Kadertagung "Bildungsstandards", Loewenberg/Murten, Switzerland, 27 January 2006.
- (with Wälti, Beat): "HarmoS – Bildungsstandards für die Schweiz". Paper presented at the Studientagen der PH Berne 2006 "Bildungsstandards und Unterrichtsqualität", Berne, Switzerland, 18 October 2006.
- "PISA - HarmoS - Bildungsstandards - Kompetenzmodelle" Paper presented at the Mathematik-Tagung der NW EDK, Schwarzenberg LU, Switzerland, 02 September 2005.
- "Das Projekt HarmoS Mathematik" Paper presented at the Arbeitstagung "Bildungsstandards für das Fach Mathematik in Deutschland, Österreich und der Schweiz", Wien, Austria, 10 - 11 August 2005.
- "Überlegungen zum Kompetenzbegriff bei HarmoS" Paper presented at the Tagung "Kompetenzen als Ausbildungsziele" in Olten, Switzerland, 25 June 2005.
- (with Wälti, Beat): "Ist der in PISA benutzte Mathematikbegriff für das HarmoS-Projekt tauglich? Paper presented at the 39. Tagung für Didaktik der Mathematik, Bielefeld, Germany, 03 March 2005.
- "Wertfreiheit der Mathematik – Wert der Mathematik?" Paper presented at the WEB-Impulstagung 2003 in Thun, Switzerland, 19 November 2003.
- "Welches mathematische Wissen brauchen Lehrpersonen? Grundlagen und Perspektiven für einen fachdidaktischen Arbeitsschwerpunkt." Bewerbungsvortrag für die Professur "Mathematik und Mathematikdidaktik" am Departement für Pädagogik der Fachhochschule Aarau, Aarau, Switzerland, 31 October 2003.
- "Logical Puzzles – A Suitable Way to Introduce the Notion of Logical Inference?" Paper presented at the am 12th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, Ovieto, Spain, 7.-13. August 2003.
- "Philosophie im Informationszeitalter" Paper presented at the Seniorenuniversität Bern, Berne, Switzerland, 14 June 2002.
- "Game theory" Paper presented at the Blockveranstaltung zu "La logique et les fondements de l'éthique", Münchenwiler, Switzerland, 16 - 18 June 2000.
- "Werden unsere Schlüsse auch morgen noch gültig sein?" Paper presented at the Kolloquium der Schweizerischen Philosophischen Gesellschaft in Mendrisio, Switzerland, 11 -13.5.2000.
- "Ist Wissenschaft als eine Menge von Sätzen von ethischen Forderungen unabhängig?" Paper presented as Bewerbungsvortrag auf die Professur für Philosophie der Wissenschaften at the University of Heidelberg, Germany, 6 December 99.
- "Forschung und Entwicklung in der Lehrerbildung" Paper presented as Bewerbungsvortrag at the Lehrerinnen- und Lehrerbildung an der Universität Bern, Berne, Switzerland, 17 September 99.
- "Wissenschaft ohne Werturteile - Ethik ohne Metaphysik?" Paper presented at the am 22. Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel, Austria, 15 – 21 August 1999.
- "Is science as a set of statements ethically independent" Paper presented at the am 11th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, Cracow, Poland, 20 - 26 August 1999.
- "… dann ändert sich das Wetter oder es bleibt, wie es ist." Paper presented as Bewerbungsvortrag auf die Professur für Philosophie at the Johannes Gutenberg Universität Mainz, Mainz, Germany, 15 June 1999.
- "Wollen und Sollen bei Kant." Paper presented as Antrittsvorlesung an der Universität Bern, Berne, Switzerland, 17 December 98.
- "Minderheitsrechte: Individual- oder Kollektivrechte" Paper presented at the 21. Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel, Austria, 16 – 22 August 1998.
- "Werte in der Wissenschaft und Freiheit der Wissenschaft" Paper presented at the Philosophische Seminar Basel im Studiengang "Mensch-Gesellschaft-Umwelt", Basel, Switzerland, 23 June 98.
- "Philosophie im Informationszeitalter" Paper presented at the Workshop "Der Platz der Philosophie in einer wissenschaftlichen Kultur", Fribourg, Switzerland, 6 - 7 February 1998.
- "Muss die Scientific Community Forschungsergebnisse akzeptieren, die durch Kapitalverbrechen erzielt wurden?" Paper presented at the Kolloquium "Y a-t-il des limites éthiques à la recherche scientifique?", Neuchâtel, Switzerland, 9 - 11 October 1997.
- "Interfaces of Logic" Paper presented at the 20. Wittgenstein Symposium, Kirchberg am Wechsel, Austria, 10 – 16 August 1997.
- "Erkenntnistheoretische Implikationen von Multimedia - Virtual Reality " Paper presented at the interdisziplinären Symposium "Multi Media Mania", Fribourg, Switzerland, 22 November 1996.
- "Virtuelle Welten als perfekte Sinnestäuschungen" Paper presented at the XVII. Deutschen Kongress für Philosophie, Leipzig, Germany, 1996.
- "Default logic and moral decisions." Paper presented at the 10th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, Florence, Italy, 19 - 25 August 1995.
- "Modern conception of axiomatic systems" Paper presented at the Blockveranstaltung zu "Logique et ontologie modernes et anciennes", Münchenwiler, Switzerland, 29 June – 2 July 1995.
- "Moderne Implikationstypen" Paper presented at the 3e cycle philosophie, Geneva, Switzerland, 18 February 1995.
- "Traditionelle Syllogistik" Paper presented at the 3e cycle philosophie, Berne, Switzerland, 12 January 19
- "Überlegungen zur Syntax praktischer Objekt- und Metasprachen" Paper presented at the Philosophisches Institut der Universität Salzburg, Austria, 12 January 1995.
- "Gleichheit für Mann, Frau und Tier. Zu Peter Singer’s ´Practical Ethics´" Paper presented at the Frauenstudienwoche an der Universität Bern, Berne, Switzerland, 06 December 1994.
- "Die vierwertigen Systeme der materialen Implikation" Paper presented at the Frege-Kolloquium in Jena, Germany, 6 - 8 Oktober 1993.
- "X hat als Y ein Recht auf Z" Paper presented at the XVI. Deutschen Kongress für Philosophie in Berlin, Germany, 20 - 24 September 1993.
- "Ein Überblick über zentrale implikative Prinzipien alternativer aussagenlogischer Systeme" Paper presented at the Kongress Analyomen I, Saarbrücken, Germany, 9 - 12 October 1991.
- "Are Principles of Simplification necessary?" Paper presented at the 9th International Congress of Logic, Methodology and Philosophy of Science, Uppsala, Sweden, 7 - 14 August 1991.
- "Versuch einer nachsatztheoretischen Interpretation hypothetischer Imperative" Paper presented at the Siebenter Internationaler Kant-Kongress, Mainz, Germany, 1990.
Weitere Publikationen der FHNW finden Sie im Institutional Repository FHNW (IRF).
- Computerbasierte Testitems HarmoS Mathematik ("COMBASTImath") (2013 - )
Das Forschungs- und Entwicklungsprojekt untersucht Bedingungen und Möglichkeiten eines Einsatzes computerbasierter Testitems zur Überprüfung der HarmoS-Grundkompetenzen in Mathematik am Ende der Jahrgangsstufe 11. - European Music Portfolio - Maths (EMP-M): Sounding Ways into Mathematics (2013 - )
"EMP-M: Sounding Ways into Mathematics" ist ein mit EU-Geldern unterstütztes Forschungs- und Entwicklungsprojekt, das von Prof. M. Cslovjecsek (PH FHNW, Professur für Musikpädagogik) in Kooperation mit Prof. Dr. Helmut Linneweber-Lammerskitten.
- Visual Technology for the Autonomous Learning of Mathematics 2 - Lerning in Context ("VITALmathsLIC") (2013 - )
VITALmathsLIC ist ein Nachfolgeprojekt des Kooperationsprojekts VITALmaths, an welchem wiederum Mathematikdidakterinnen und Mathematikdidaktiker aus der Schweiz und Südafrika beteiligt sind.
- VITALmaths (2010 - )
Das Projekt VITAL Maths verfolgt das Ziel, visuelle Technologien für das selbstständige Lernen in Mathematik zu entwickeln und die Anwendungsbedingungen, die Effektivität und die Folgen dieser Technologien zu untersuchen.
- HarmoS Mathematik (2005 - )
Entwicklung eines Kompetenzmodells sowie von Kompetenzniveaus für Mathematik im Rahmen der Entwicklung von nationalen Bildungsstandards für die obligatorische Schule.
- Kompetenzraster Volksschule und Gymnasium (2004 - 2005)
Beschreibung von Kompetenzniveaus bzw. Definition von konkreten messbaren Standards am Ende des 5. und 8. Schuljahres der Volksschule und des letzten Schuljahres des Gymnasiums für die Grundlagenfächer Deutsch, Mathematik und Englisch.
Weitere Projekte der FHNW finden Sie im Institutional Repository FHNW (IRF).
Kontakt
-
Prof. Dr. Helmut Linneweber-Lammerskitten
- Dozent der Professur Mathematikdidaktik und ihre Disziplinen
- Telefonnummer
- +41 32 323 51 15 (Direkt)