Dr. Michèle Hofmann
Dr. Michèle Hofmann
Research fellow and lecturer at the Institute for Primary Education
Education
- 2012
Ph.D. in educational science (summa cum laude), University of Bern, Switzerland
- 2006
Lic. phil. hist (Master of Arts) in history, educational science and anthropology, University of Bern, Switzerland
Academic Experience
- 2017
Visiting scholar at Stanford University (USA), Graduate School of Education
- since 2012
Research fellow and lecturer at the University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland, School of Education
- 2012
Guest lecturer at the Ludwigsburg University of Education (Germany)
- 2011
Visiting scholar at the University of Wisconsin-Madison (USA), Department of Curriculum and Instruction
- 2010
Guest lecturer at the Humboldt-University Berlin (Germany), Department of History of Education
- 2006-2013
Research and teaching assistant at the University of Bern, Institute of Educational Science
Fellowships
- 2017
Visiting scholarship, Stanford University (USA)
- 2011
Honorary fellowship, University of Wisconsin-Madison (USA)
- Fellowship for prospective researchers of the Swiss National Science Foundation
(Grant No. PBBEP1_134929)
Books/edited books
- Hofmann, Michèle (2016): Gesundheitswissen in der Schule. Schulhygiene in der deutschsprachigen Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert. Bielefeld: transcript.
- Boser, Lukas/Bühler, Patrick/Hofmann, Michèle/Müller, Philipp (Eds.) (2016): Pulverdampf und Kreidestaub. Transfer medizinischen Wissens zwischen Schweizer Militär und Schweizer Schule. Bern: Bibliothek am Guisanplatz.
- Hofmann, Michèle/Boser, Lukas/Bütikofer, Anna/Wannack, Evelyne (Eds.) (2015): Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder. Bern: hep.
- Hofmann, Michèle/Jacottet, Denise/Osterwalder, Fritz (Eds.) (2006): Pädagogische Modernisierung. Säkularität und Sakralität in der modernen Pädagogik. Bern: Haupt.
Journal articles
- Hofmann, Michèle (2017): Schwachbegabt, schwachsinnig, blödsinnig – Kategorisierung geistig beeinträchtiger Kinder um 1900. In: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education, 7, no. 2, 142–156.
- Bühler, Patrick/Hofmann, Michèle (2017): Education and Psychopathology 1870-1940 – Introduction. In: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education, 7, no. 2, 133–141.
- Hofmann, Michèle (2017): "Schwachsinnige" Schulkinder als zukünftige BürgerInnen. In: traverse. Zeitschrift für Geschichte, 24, no. 1, 42-51.
- Hadjar, Andreas/Ruloff, Michael/Boser, Lukas/Hofmann, Michèle (2016): How Quantitative Methods of Data Analysis Can Contribute to Historical Analyses: The Stapfer Enquiry as Data Basis. In: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education, vol. 6, no. 1, 11-26.
- Hofmann, Michèle (2015): Ärztliche Macht und ihr Einfluss auf den Schulalltag in der Schweiz im ausgehenden 19. und beginnenden 20. Jahrhundert. In: Paedagogica Historica. International Journal of the History of Education, vol. 51, no. 1-2, 88-103. URL: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00309230.2014.997760.
- Hofmann, Michèle (2014): History of education in Switzerland: Historic development and current challenges. In: Encounters on Education, vol. 15 , 223-237. URL: http://library.queensu.ca/ojs/index.php/encounters/article/view/5332.
- Hofmann, Michèle (2014): Pausenapfel statt Obstbrand. Alkoholprävention im Unterricht. In: Berner Zeitschrift für Geschichte, vol. 76, no. 3, 39-57.
- Boser, Lukas/Hofmann, Michèle (2014): Zur Einleitung. Ernährung macht Schule – seit 200 Jahren. In: Berner Zeitschrift für Geschichte, vol. 76, no. 3, 3-5.
- Hofmann, Michèle (2013): Kongresse, Komitees und Koryphäen. Internationalität als Legitimation für die schweizerischen Vertreter der Schulhygienebewegung in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts. In: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education, vol. 3, no. 1, 35-44.
- Hofmann, Michèle (2008): Wie der Arzt in die Schule kam – Schulhygiene in Bern (1899-1952). In: Berner Zeitschrift für Geschichte und Heimatkunde, vol. 70, no. 4, 1-47. URL: http://retro.seals.ch/cntmng?type=pdf&pid=zgh-001:2008:70::290.
- Hofmann, Michèle (2007): Die Schule im Dienst der Volksgesundheitspflege. Schulhygienischer Diskurs zu Beginn des 20. Jahrhunderts in der Schweiz. In: Zeitschrift für pädagogische Historiographie, vol. 13, no. 2, 59-64.
Book chapters
- Boser, Lukas/Hofmann, Michèle (forthcoming 2017): Sehen, Lesen, Sitzen, Schreiben. Die Konstruktion 'des Schulkindes' durch die Statistik in der Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert. In: Bilo, Nicolas/Haas, Stefan/Schneider, Michael (Hrsg.): Die Zählung der Welt. Kulturgeschichte der Statistik vom 18. bis 20. Jahrhundert. Stuttgart: Franz Steiner.
- Hofmann, Michèle (2016): Schulhygiene im 19. und 20. Jahrhundert – gesundheitliches Wissen über Kinder und seine Anwendung im Schulalltag. In: Götz, Margarete/Vogt, Michaela (Eds.): Schulwissen für und über Kinder. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 36-57.
- Hofmann, Michèle (2016): Waffen im Kampf gegen Krankheiten – Transfer medizinischen Wissens zwischen Militär und Schule um 1900. In: Boser, Lukas/Bühler, Patrick/Hofmann, Michèle/Müller, Philippe (Eds.): Pulverdampf und Kreidestaub. Beiträge zum Verhältnis zwischen Militär und Schule in der Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert. Bern: Bibliothek am Guisanplatz, 193-219.
- Hofmann, Michèle (2015): From Abstinence to Economic Promotion, or the International Temperance Movement and the Swiss Schools. In: Tröhler, Daniel/Lenz, Thomas (Eds.): Trajectories in the Development of Modern School Systems: Between the National and the Global (Studies in Curriculum Theory Series). London: Routledge, 98-110.
- Hofmann, Michèle (2015): Können geistig beeinträchtigte Kinder erzogen werden? Eine historische Betrachtung. In: Hofmann, Michèle/Boser, Lukas/Bütikofer, Anna/Wannack, Evelyne (Eds.): Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder. Bern: hep, 245-260.
- Hofmann, Michèle/Boser, Lukas/Bütikofer, Anna/Wannack, Evelyne (2015): Lehrbuch Pädagogik. Zur Einleitung. In: Hofmann, Michèle/Boser, Lukas/Bütikofer, Anna/Wannack, Evelyne (Eds.): Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder. Bern: hep, 10-13.
- Hofmann, Michèle/Boser, Lukas (2012): Von grossen Wahrheiten und kleinen Irrtümern, oder: Fritz Osterwalder und der Fortschritt. In: Deluigi, Tamara/Gabathuler, Michael/Katzenstein, Rahel/Rothen, Christina (Eds.): Sakralität, Demokratie und Erziehung. Auseinandersetzungen mit der historischen Pädagogik Fritz Osterwalders. Berlin: Lit, 131-140.
- Hofmann, Michèle (2011): Die Gründung der Gemeinnützigen Baugenossenschaft Bern als Projekt der Gesundheitsförderung. In: Kehrli, Manuel (Ed.): Licht und Luft. Gemeinnützige Baugenossenschaft Bern aus Anlass ihres 100-jährigen Bestehens 1911-2011. Bern: Stämpfli, 15-36.
- Hofmann, Michèle (2008): Schulhygiene. In: Tröhler, Daniel/Hardegger, Urs (Eds.): Zukunft bilden. Die Geschichte der modernen Zürcher Volksschule. Zürich: NZZ Libro, 201-213.
- Hofmann, Michèle (2008): Schule als Instrument der Krankheitsprophylaxe. In: Crotti, Claudia/Osterwalder, Fritz (Eds.): Das Jahrhundert der Schulreformen. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt, 83-103.
- Hofmann, Michèle (2007): Von der Beratung zur Behandlung. Institutionalisierung des schulärztlichen Dienstes in der Stadt Bern zu Beginn des 20. Jahrhunderts. In: Gilomen, Hans-Jörg/Müller, Margrit/Tissot, Laurent (Eds.): Dienstleistungen – Expansion und Transformation des «dritten Sektors» (15.-20. Jahrhundert). Zürich: Chronos, 345-355. URL: http://retro.seals.ch/cntmng?pid=sgw-002:2007:22::440.
Monographs
- Hofmann, Michèle (2013): Gesundheit macht Schule. Schulhygiene in der deutschsprachigen Schweiz im ausgehenden 19. und in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts. Ph.D. dissertation, University of Bern.
- Hofmann, Michèle (2012): American and European (especially Swiss) debates on school hygiene at the end of the 19th and in the first half of the 20th centuries – and their mutual reception. Final report to the Swiss National Science Foundation, Grant No. PBBEP1_134929.
Book reviews
- Hofmann, Michèle (2017): Rezension von Brodbeck, Thomas/Moser, Katharina: Bewegte Geschichte. 175 Jahre Stiftung Bächtelen in Wabern bei Bern (1840–2015). In: Berner Zeitschrift für Geschichte, 79, no. 1, 41-42.
- Hofmann, Michèle (2016): Rezension von Leuenberger, Marco/Seglias, Loretta: Geprägt fürs Leben. Lebenswelten fremdplatzierter Kinder in der Schweiz im 20. Jahrhundert. In: Berner Zeitschrift für Geschichte, 78, Heft 4, 50-52.
- Boser, Lukas/Michèle, Hofmann (2015): Rezension von Stuber, Martin/Gerber-Visser, Gerrendina/Derron, Marianne (Hrsg.): ... wie zu Gotthelfs Zeiten? In: Traverse. Zeitschrift für Geschichte, 22, Heft 3, 196-198.
- Hofmann, Michèle (2015): Die Anfänge standardisierter Schulleitungstests in den USA. Rezension von Reese William J.: Testing Wars in the Public Schools. In: Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education, vol. 5, no. 1, 113-114.
- Hofmann, Michèle (2015): Rezension von Rietmann, Tanja: «Liederlich» und «arbeitsscheu». Die administrative Anstaltsversorgung im Kanton Bern (1884-1981). In: Berner Zeitschrift für Geschichte, vol. 77, no. 1, 58-60.
- Hofmann, Michèle (2015): Medizin und Pädagogik. Sammelrezension von Blichmann, Annika: Erziehung als Wissenschaft. Ovide Decroly und sein Weg vom Arzt zum Pädagogen und Förster, Gabriele (Ed.): Quellen zur nationalen und internationalen Schulgesundheitspflege während der Weimarer Republik. In: H-Soz-u-Kult, 23.02.2015. URL: http://www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-21308?title=medizin-und-paedagogik&recno=2&q=&sort=&fq=&total=12738
- Hofmann, Michèle (2014): Rezension von Braunschweig, Sabine: Zwischen Aufsicht und Betreuung. Berufsbildung und Arbeitsalltag der Psychiatriepflege am Beispiel der Basler Heil- und Pflegeanstalt Friedmatt, 1886-1960. In: H-Soz-u-Kult, 15.09.2014. URL: https://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/id=22408&count=13359&recno=2&type=rezbuecher&sort=datum&order=down.
- Hofmann, Michèle (2014): Rezension von Umehara, Hideharu: Gesunde Schule und gesunde Kinder. Schulhygiene in Düsseldorf 1880-1933. In: H-Soz-u-Kult, 17.03.2014. URL: http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/type=rezbuecher&id=21563.
- Hofmann, Michèle (2013): Rezension von Käsermann, Marie-Louise: Im Steigerhubel. Zu einem vergessenen Teil der stadtbernischen Spital- und Psychiatriegeschichte. 1864 bis 1936. In: Berner Zeitschrift für Geschichte, vol. 75, no. 4, 72-74.
- Hofmann, Michèle (2013): Fürsorge, Wohlfahrt und Eugenik in der Schweiz. Sammelrezension von Hauss, Gisela/Ziegler, Béatrice/Cagnazzo, Karin/Gallati, Mischa (Eds.): Eingriffe ins Leben. Fürsorge und Eugenik in zwei Schweizer Städten (1920-1950) und Hardegger, Urs, Die Akte der Luisa De Agostini. Eine Frau zwischen Wohlfahrt und Bevormundung. In: H-Soz-u-Kult, 18.02.2013. URL: http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/type=rezbuecher&id=19863.
- Boser, Lukas/Hofmann, Michèle (2012): Rezension von Salzmann, Daniel: Dynamik und Krise des ökonomischen Patriotismus. Das Tätigkeitsprofil der Oekonomischen Gesellschaft Bern 1759-1797 und Lehmann, Peter: Von der Reformsozietät zum Landwirtschaftsverein. Die Oekonomische Gesellschaft Bern in Zeiten des Übergangs 1798-1831. In: Berner Zeitschrift für Geschichte, vol. 74, no. 4, 70-74.
- Hofmann, Michèle (2012): Rezension von Provenzo, Jr., Eugene F./Shaver, Annis N./Bello, Manuel (Eds.): The Textbook as Discourse. Sociocultural Dimensions of American Schoolbooks. In: H-Soz-u-Kult, 01.02.2012. URL: http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2012-1-066.
- Hofmann, Michèle (2010): Alter Wein in neuen Quellen. Rezension von Bartmuss, Hans-Joachim/Kunze, Eberhard/Ulfkotte, Josef (Eds.): «Turnvater» Jahn und sein patriotisches Umfeld. Briefe und Dokumente 1806-1812. In: Zeitschrift für pädagogische Historiographie, vol. 16, no. 2, 118-120.
- Hofmann, Michèle (2010): Rezension von Arn, Karoline: «Wenn wir uns gut sind». Ruth Seiler-Schwab – ds Müeti vom Schlössli Ins. In: Berner Zeitschrift für Geschichte, vol. 72, no. 3, 75-77.
- Hofmann, Michèle (2010): Rezension von Bietenhard, Benedikt/Grädel, Christoph (Eds.): Das Jubiläumsbuch. fgb. 150 Jahre Freies Gymnasium Bern. In: Berner Zeitschrift für Geschichte, vol. 72, no. 1, 99-102.
Other publications
- Hofmann, Michèle (2014): Von den «Schulkrankheiten» zum Burnout. In: Schulblatt Aargau Solothurn, vol. 132, no. 10, 46.
- Boser, Lukas/Hofmann, Michèle (2009): Schulreformen sind ein Dauerbrenner. In: unilink. Die Nachrichten der Universität Bern (October), 12-13.
- Hofmann, Michèle (2007): 175 Jahre Zürcher Volksschule. Die ersten Schulärzte. In: Neue Zürcher Zeitung, September 28, no. 225, 58.
Conference papers
- With Lukas Boser and Ingrid Brühwiler. E Pluribus Unum: A Swiss School System Based on Many Cantonal School Acts. Uppsala University, October 12, 2017, Uppsala.
- Schwachbegabt, schwachsinnig, blödsinnig – Kategorisierung „geistesschwacher“ Kinder um 1900 in der Schweiz. Research Library for the History of Education, October 5, 2017, Berlin.
- With Patrick Bühler and Nadja Wenger. Pädagogik und Psychopathologie 1890–1940. Universität Basel, November 18, 2016, Basel.
- Comment on a paper, Doctoral Colloquium Theory and Data in the History of Education, Stanford University, September 1, 2016, Stanford.
- Mens insane in corpore insane? ISCHE ‚Education and the Body’, August 18, 2016, Chicago.
- Grenzziehung zwischen ‚normalen’ und ‚anormalen’ Kindern – Kategorisierungen geistiger Beeinträchtigung um 1900, SGBF-Kongress, Universität Lausanne, Juy 1, 2016, Lausanne.
- With Patrick Bühler. „Anormale“: Pädagogik und Psychopathologie 1890-1940, Universität Zürich, May 24, 2016, Zürich.
- Reformpädagogik – Kulturkritik, Psychologie und alternative Schul- und Unterrichtsvorstellungen um 1900, Pädagogischen Hochschule Schwyz, April 20, 2016, Goldau.
- Creating abnormality by statistics: Categorization of mental abilities in Swiss schools since the late 19th century (panel ‹Testing, Guiding and Selecting: Governing Bodies and Souls in School and Workplace at the Beginning of the 20th Century›). European Social Science History Conference, Universitat de València, April 2, 2016, Valencia.
- Messen und Testen in der Schule – Leistungsbeurteilung im 19. und 20. Jahrhundert, Pädagogische Hochschule Schwyz, March 23, 2016, Goldau.
- Die Vermessung der Intelligenz – psychometrische Testverfahren in der Schweizer Volksschule 1890-1940 (workshop ‹Inklusion und Exklusion in Schule und Unterricht – ein komplex-widersprüchliches Verhältnis gestern und heute›), Forschungstag der Pädagogischen Hochschule FHNW, November 27, 2015, Basel.
- Waffen im Kampf gegen Krankheiten – Transfer medizinischen Wissens zwischen Militär und Schule um 1900. Conference ‹Pulverdampf und Kreidestaub. Wissenstransfer zwischen Schweizer Militär und Schweizer Schule›, Bibliothek am Guisanplatz, Oktober 16, 2015, Bern.
- With Lukas Boser. Sehen, Lesen, Sitzen, Schreiben. Die Konstruktion ‹des Schulkindes› durch die Statistik. Conference ‹Die Zählung der Welt – Kulturgeschichte der Statistik vom 18. bis 20. Jahrhundert›, September 17, 2015, Göttingen, Germany.
- With Patrick Bühler. Culture of measuring – psychometric tests in Swiss schools since the late 19th century (panel ‹Observing and Testing: Cultures of Production of Knowledge about Students within Schools between 1780 and 2000›). International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 37 ‹Culture and Education›, June 26, 2015, Istanbul, Turkey.
- With Lukas Boser. One Nation, Two Typefaces, or: How Statistics Were Used to Generate National Homogeneity Through School (panel ‹Same Same But Different: Language and Education in Multilingual Nations›). International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 37 ‹Culture and Education›, June 25, 2015, Istanbul, Turkey.
- «Little soldiers» – Transfer of the Concept of Entry Medical Examinations from Military to School in Switzerland (panel ‹Transfer of Knowledge between Military and School in Times of Peace›). International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 36 ‹Education, War and Peace›, July 25, 2014, London, UK.
- With Lukas Boser. Lehrende Forscher – forschende Lehrer: Forschung und Entwicklung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung im historischen Rückblick (keynote presentation). Conference ‹Forschung und Entwicklung für die Primarstufe! Potentiale und Herausforderungen›, April 4, 2014, Brugg, Switzerland.
- Schule in ihren gesellschaftlichen und kulturellen Verknüpfungen – das Beispiel der Ärzte (panel ‹Welche Zukunft hat die historische Bildungsforschung?›). Conference ‹Traditionen und Zukünfte›, Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), March 10, 2014, Berlin, Germany.
- Gesundheit macht Schule. Schulhygiene in der deutschsprachigen Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert. Colloquium, University of Zürich, March 18, 2014, Zürich, Switzerland.
- Medical power and its influence on everyday school life in the late 19th and early 20th century in Switzerland (panel ‹The Medicalization of Swiss Schools 1880-1940›). International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) 35 ‹Education and Power: Historical Perspectives›, August 22, 2013, Riga, Latvia.
- School healthcare – or: (physical) health as a basic requirement for educational participation (panel ‹The medical measure of (in)equality in school›). Conference ‹Bildungsungleichheit und Gerechtigkeit – Wissenschaftliche und gesellschaftliche Herausforderungen›, Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), July 3, 2012, Bern, Switzerland.
- International Conferences as Stimuli for Swiss School Hygiene Specialists in the First Half of the 20th Century. Conference ‹International and National Standardization and Differentiation of Education Systems from a Historical Perspective›, September 1, 2011, Monte Verità (Ascona), Switzerland.
- Thou shalt contextualize. A Reply to Marc Depaepe’s Ten Commandments of Good Practices in History of Education Research. Workshop ‹The Ten Commandments of Good Practices in History of Education Research›, University of Luxembourg, October 22, 2010, Luxembourg.
- Reception of international school hygiene debates in Switzerland. Doctoral Colloquium ‹Theory and Data in the History of Education: A Cross Cultural and Cross-Generational Exchange›, Stanford University, September 3, 2010, Stanford, USA.
- School in service of public healthcare. Doctoral Colloquium ‹School and education in modern times – historical research›, September 3, 2009, Bern, Switzerland.
- Foucault – das Mass aller Diskurse? Konsequenzen der Orientierung an den diskurstheoretischen Überlegungen Michel Foucaults. Conference ‹1. Zürcher Werkstatt Historische Bildungsforschung›, University of Zürich, July 30, 2009, Zürich, Switzerland.
- Schule und soziale Reformen. Kranke und gesunde Schulkinder. Conference ‹Das Jahrhundert der Schule. Kontinuitäten – Innovationen in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts›, September 3, 2007, Monte Verità (Ascona), Switzerland.
- Von der Beratung zur Behandlung. Institutionalisierung des schulärztlichen Dienstes in Bern zu Beginn des 20. Jahrhunderts. Conference ‹ Dienstleistungen – Expansion und Transformation des «dritten Sektors» (15.-20. Jahrhundert)›, Schweizerischen Gesellschaft für Wirtschafts- und Sozialgeschichte (SGWSG), May 21, 2005, Bern, Switzerland.
Please visit the Institutional Repository FHNW (IRF) for further publications.
Contact
-
Dr. Michèle Hofmann
- Telephone
- +41 32 628 66 00 (direct)