Dr. Lukas Boser Hofmann
Dr. Lukas Boser Hofmann
Research Interests
Curriculum history; History of reading, writing, and arithmetic; Standardization processes (19th/20th centuries); School in Early Modern Europe; Citizenship education
Curriculum Vitae
Education
- PhD in Educational Science (summa cum laude), University of Bern, Switzerland, 2012
- Master of Arts in History, University of Bern, Switzerland, 2008
- Teaching degree for primary schools, Bern, Switzerland, 1997
Academic Experience
- Visiting Scholar at Stanford University, Graduate School of Education, CA, USA, 1/1/2017–8/31/2017
- Research fellow and lecturer at the School of Education, University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland, 2013–present
- Senior Researcher SNF at the University of Lausanne, Switzerland, History Department, 2013–2016 (Research project: Educating the Future Citizen: Curriculum and the formation of multilingual societies in Luxembourg and Switzerland)
- Guest lecturer at the Ludwigsburg University of Education, Ludwigsburg, Germany, 2012
- Visiting researcher at the University of Wisconsin–Madison, USA, Department of Curriculum and Instruction, 7/1/2011–12/31/2011
- Guest Lecturer at the Humboldt-University Berlin, Germany, Department of History of Education, 2011
- Research assistant at the University of Bern, Switzerland, Department of History of Education, 2008–2013
- Student Research Assistant/Teaching Assistant at the University of Bern, Switzerland, Department of History of Education, 2003–2008
- Master Trainer at the Swiss Federal Institute for Vocational Education and Training, Ittigen, Switzerland, 2003
Fellowships and Honours
- Faculty of human sciences’ specific recognition for the dissertation, University of Bern, Switzerland, 2013
- Fellowship for Prospective Researchers supported by the Swiss National Science Foundation (SNF), 2011
- Honorary Fellow, University of Wisconsin-Madison, WI, USA, 2011
Books and Editorship
- Boser, Lukas; Bühler, Patrick; Hofmann, Michèle and Philippe Müller (eds.), Pulverdampf und Kreidestaub. Beiträge zum Verhältnis zwischen Militär und Schule in der Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert. Bern: Bibliothek am Guisanplatz 2016.
- Hofmann, Michèle; Boser, Lukas; Bütikofer, Anna and Evelyne Wannack (eds.), Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder. Bern: hep Verlag 2015.
- Boser, Lukas and Michèle Hofmann (eds.), Special Issue on «Ernährung macht Schule»,Berner Zeitschrift für Geschichte 76 (3) 2014.
- Boser, Lukas and Fritz Osterwalder (eds.), Special Issue on «Standardisierung in historischer Perspektive», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education 3 (1) 2013, S. 11-92.
- Boser, Lukas, Modernisierung, Schule und das Mass der Dinge: Die Schweizer Volksschule als Modernisierungsgarant – dargestellt am Beispiel der Einführung neuer Masse und Gewichte im neunzehnten Jahrhundert. Dissertation, Universität Bern: [s.n.] 2013.
- Boser, Lukas, Natur – Nation – Sicherheit. Diskurse über die Vereinheitlichung der Masse und Gewichte in der Schweiz und in Frankreich (1747-1801). Nordhausen: Traugott Bautz 2010.
Journal Articles and Book Chapters
- Boser, Lukas and Ingrid Brühwiler, «Languages, Script and National Identity: Struggles over Linguistic Heterogeneity in Switzerland (Nineteenth and Twentieth Centuries)», History of Education (accepted) (peer reviewed).
- Boser, Lukas and Nathalie Dahn-Singh, «Une patrie de papier: Représentations du territoire national pour le milieu scolaire (Vaud et Soleure, 1803-1845)», Traverse. Zeitschrift für Geschichte (accepted) (peer reviewed).
2016
- Boser, Lukas, «La réception plurielle de la « méthode Pestalozzi » dans l’enseignement du calcul au début du XIXe siècle en Suisse et à Weimar», Revue Germanique Internationale 23 2016, p. 51-63 (peer reviewed).
- Hadjar, Andreas; Ruloff, Michael; Boser, Lukas and Michèle Hofmann, «How Quantitative Methods of Data Analysis Can Contribute to Historical Analyses: The Stapfer Enquiry as Data Basis», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education 6 (1) 2016, p. 11-26 (peer reviewed).
- Boser, Lukas, «Nation, Nationalism, Curriculum, and the Making of Citizens», in Peters, Michael (ed.), Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory, Singapur: Springer 2016, doi:10.1007/978-981-287-532-7_3-1.
- Boser, Lukas, «Messen ist Wissen. Die Verwendung von Massen und Gewichten im Primarunterricht im 19. Jh. in der Schweiz», in Götz, Margarete and Michaela Vogt (eds.), Schulwissen für und über Kinder, Bad Heilbrunn: Klinkhardt 2016, p. 143-161.
- Boser, Lukas, «Militärkarrieren von ‹Bildungsexperten› zwischen 1875 und 1914», in Boser, L.; Bühler, P.; Hofmann, M. and P. Müller (eds.), Pulverdampf und Kreidestaub. Beiträge zum Verhältnis zwischen Militär und Schule in der Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert. Bern: Bibliothek am Guisanplatz 2016, p. 141-161.
- Boser, Lukas; Bühler, Patrick; Hofmann, Michèle and Philippe Müller: «Einleitung», in Boser, L.; Bühler, P.; Hofmann, M. and P. Müller (eds.), Pulverdampf und Kreidestaub. Beiträge zum Verhältnis zwischen Militär und Schule in der Schweiz im 19. und 20. Jahrhundert. Bern: Bibliothek am Guisanplatz 15-31.
- Boser, Lukas and Philippe Müller, «Pulverdampf und Kreidestaub. Wissenstransfer zwischen Schweizer Militär und Schweizer Schule», Militärgeschichtliche Zeitschrift 75/2 2016, p. 546-460.
2015
- Dahn, Nathalie and Lukas Boser, «Learning to See the Nation-State», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education 5 (1) 2015, p. 41-56 (peer reviewed).
- Boser, Lukas, «Taking the Right Measures – The French Political and Cultural Revolution and the Introduction of New Systems of Measurement in Swiss Schools in the 19th Century», in Tröhler D. and Th. Lenz (eds.), Trajectories in the Development of Modern School Systems: Between the National and the Global, New York: Routledge 2015, p. 73-84 (peer reviewed).
- Boser, Lukas, «La adopción de las medidas adecuadas: la revolución política y cultural francesa y la introducción de los nuevos sistemas de pesas y medidas en las escuelas suizas en el siglo xix», in Tröhler D. and Th. Lenz (eds.), Trayectorias del desarrollo de los sistemas educativos modernos. Entre lo nacional y lo global, Barcelona: Octaedro 2015, p. 87-99.
- Boser, Lukas, «Entwicklung und Erziehung – eine alte Problematik», in Hofmann, M.; Boser, L.; Bütikofer, A. and E. Wannack (eds.), Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder, Bern: hep Verlag 2015, p. 51-62.
- Hofmann, Michèle; Boser, Lukas; Bütikofer, Anna and Evelyne Wannack, «Einleitung», in Hofmann, M.; Boser, L.; Bütikofer, A. and E. Wannack (eds.), Lehrbuch Pädagogik. Eine Einführung in grundlegende Themenfelder, Bern: hep Verlag 2015, p. 10-13.
2014
- Boser, Lukas and Michèle Hofmann, «Zur Einleitung: Ernährung macht Schule – seit 200 Jahren», Berner Zeitschrift für Geschichte 76 (3) 2014, p. 3-5.
BEZG-Online - Boser, Lukas, «Äpfel mit Birnen vergleichen: Lebensmittel in Rechenbüchern», Berner Zeitschrift für Geschichte 76 (3) 2014, p. 6-20.
BEZG-Online
2013
- Boser, Lukas and Fritz Osterwalder, «Internationale und nationale Vereinheitlichung und Differenzierung von Bildungssystemen in historischer Perspektive», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education 3 (1) 2013, p. 12-19 (peer reviewed).
2012
- Boser, Lukas, «Wie vermisst man Gleichheit? Die Einführung des metrischen Systems als Grundlage für Gleichheit und Sicherheit in der Helvetischen Republik», in Arlettaz, S.; Pahud de Mortanges, R.; Tröhler, D.; Würgler, A. and S. Zurbuchen (eds.), Menschenrechte und moderne Verfassung. Die Schweiz im Übergang vom 18. Zum 19. Jahrhundert, Genf: Slatkine 2012, p. 79-95 (peer reviewed).
- Hofmann, Michèle and Lukas Boser, «Von grossen Wahrheiten und kleinen Irrtümern, oder: Fritz Osterwalder und der Fortschritt», in Deluigi, T.; Gabathuler, M.; Katzenstein, R. and Chr. Rothen (eds.), Sakralität, Demokratie und Erziehung. Auseinandersetzungen mit der historischen Pädagogik Fritz Osterwalders, Berlin: Lit Verlag 2012, p. 131-140.
2011
- Binder, Ulrich and Lukas Boser, «Die Metrisierung der Pädagogik und die Pädagogisierung des Meters. Wie Pädagogik modernisiert wird», Zeitschrift für Pädagogik 57 (1) 2011, p. 19-36 (peer reviewed).
- Boser, Lukas, «Liebe zu Zahlen und zu Poeten. Justus Stöcklin: Der Vater des roten Rechnungsbüchleins», in Kommission für das Baselbieter Heimatbuch (eds.), Mir wei hirne. Bildung und Wissen im Baselbiet, Liestal: Verlag des Kantons Basel-Landschaft 2011, p. 87-94.
Book Reviews
- Boser, Lukas, «Historische Bildungsforschung mit Sachverstand: Ball, Gabriele and Juliane Jacobi (eds.): Schule und Bildung in Frauenhand. Anna Vorwerk und ihre Vorläuferinnen», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education (forthcoming).
2016
- Boser, Lukas, «Bildung für die Demokratie: Schneider, Katharina G., Wege in das gelobte Land and Busch, Mathias, Staatsbürgerkunde in der Weimarer Republik», H-Soz-u-Kult, 04.10.2016, <www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-25664>.
2015
- Boser, Lukas, «Laats, Adam: The Other School Reformers», H-Soz-u-Kult, 30.09.2015, <http://www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-23419>.
- Boser, Lukas and Michèle Hofmann, «Stuber, Martin ; Gerber, Visser, Gerrendina und Marianne Derron (eds.): … wie zu Gotthelfs Zeiten?», Traverse. Zeitschrift für Geschichte 22 (3), 2015, p. 196-198.
- Boser, Lukas, «Rechnen ist Wissen: Klinger, Kerrin: Zwischen Gelehrtenwissen und handwerklicher Praxis. Zum mathematischen Unterricht in Weimar um 1800», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education 5 (2), 2015, p. 249-251.
- Boser, Lukas, «Schütz, Gerhard (ed.): Gotthelf. Leben, Werk und Wirkung von Albert Bizius», Berner Zeitschrift für Geschichte 77 (2) 2015, p. 82-84.
2014
- Boser, Lukas, «Kassung, Christian and Thomas Macho (eds.): Kulturtechniken der Synchronisation», H-Soz-u-Kult, 14.03.2014, <http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2014-2-032.
- Boser, Lukas, «Ein bemerkenswertes Lehrbuch: Künzli, Rudolf; Fries Anna-Verena; Hürlimann, Werner and Moritz Rosenmund: Der Lehrplan – Programm der Schule», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education 4(1) 2014, p. 121-123.
2013
- Boser, Lukas, «Stark, Roland: Sprache auf der Goldwaage – Robert Walser und Der Buntscheck», Berner Zeitschrift für Geschichte 75 (4) 2013, p. 83-84.
- Boser, Lukas, «Larsen, Jesper Eckhardt (eds.): Knowledge, Politics and the History of Education», H-Soz-u-Kult, 07.10.2013, <http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2013-4-018>.
2012
- Boser, Lukas and Michèle Hofmann, «Salzman, Daniel: Dynamik und Krise des ökonomischen Patriotismus. Das Tätigkeitsprofil der Oekonomischen Gesellschaft Bern 1759-1797 and Lehmann, Peter: Von der Reformsozietät zum Landwirtschaftsverein. Die Oekonomische Gesellschaft Bern in Zeiten des Übergangs 1798-1831», Berner Zeitschrift für Geschichte 74 (4) 2012, p. 70-74.
- Boser, Lukas, «Montandon, Jens: Gemeinde und Schule. Determinanten lokaler Schulwirklichkeit zu Beginn des 19. Jahrhunderts anhand der bernischen Schulumfrage von 1806», Berner Zeitschrift für Geschichte 74 (3) 2012, p. 68-70.
- Boser, Lukas, «Crease, Robert: World in the Balance. The Historic Quest for a Universal System of Measurement», H-Soz-u-Kult, 26.03.2012, <http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2012-1-214>.
2011
- Boser, Lukas, «Mahlmann-Bauer, Barbara (ed.): Jeremias Gotthelf und die Schule. Katalog zur Ausstellung in der Gotthelf-Stube in Lützelflüh 2009», Berner Zeitschrift für Geschichte 73 (2), 2011, p. 48-49.
- Boser, Lukas, «Eine Studie zur historischen Entwicklung der Intelligenzmessung: Carson, John, The Measure of Merit», Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education 1 (2), 2011, p. 108-111.
Selected Presentations
2016
- Boser, Lukas, Comment on Shaghayegh Nadimi's paper «When an educational ideology travels: the experience of the New Math reform in Luxembourg», 8th International Doctoral Colloquium on Theory and Data in the History of Education, Stanford University, CA, 09/03/2016.
- Boser, Lukas, «The hand as a pedagogical aid», paper presented at the 38th ISCHE-Conference in Chicago, IL, 08/19/2016.
- Boser, Lukas and Ingrid Brühwiler, «Andersons Konzept der imagined communities im Zusammenhang mit Bildung und Nation kritisch betrachtet», paper presented at the Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF), Université de Lausanne, 07/01/2016.
- Dahn-Singh, Nathalie and Lukas Boser, «Enjeux de pouvoir dans la production du savoir scolaire : autour des concours pour un manuel d’éducation civique (Fribourg et Vaud, 1815-1850)», paper presented at the 4. Schweizer Geschichtstage, Université de Lausanne, 06/09/2016.
- Boser, Lukas, «Standardisierung», Lecture given at the Schwyz University of Teacher Education, 03/30/2016.
- Boser, Lukas, «A Theatre of Dreams and Suffering. Or: Some Thoughts on Curriculum», Vortrag gehalten an der Tagung Educating the future citizens: Curriculum and the formation of multilingual societies in Luxembourg and Switzerland, Universtiät Luxembourg, February 25th-27th, 2016.
2015
- Boser, Lukas, «‹Die Schule wird nicht darunter leiden, wenn hie und da ein Lehrer zum Offizier aufsteigt› , aber was hat das Militär davon? Militärkarrieren von ‹Bildungsexperten› zwischen 1875 und 1914», paper presented at the conference Pulverdampf und Kreidestaub. Wissenstransfer zwischen Schweizer Militär und Schweizer Schule, Bern, Oktober 15th-16th, 2015.
- Boser, Lukas and Michèle Hofmann, «Sehen, Lesen, Sitzen, Schreiben Die Konstruktion ›des Schulkindes‹ durch die Statistik», paper presented at the conference Die Zählung der Welt, Göttingen, September 16th-18th, 2015.
- Boser, Lukas and Michèle Hofmann, «One Nation, Two, Typefaces. Or: How Statistics Were Used to Generate National Homogeneity Through School», presented at the 37thISCHE-Conference in Istanbul, Turkey, June 24th-27th, 2015.
- Boser, Lukas, «Veranschaulichung oder Verschleierung? Überlegungen zur Verwendung und Interpretation von Tabellen und Graphiken in historischen Arbeiten», paper presented at the Januarkolloquium 2015 Institut für Erziehungswissenschaft der Universität Zürich, January 19th-20th, 2015.
2014
- Boser, Lukas, «Teachers in Uniforms – Soldiers in the Classrooms», paper presented at the 36th ISCHE-Conference in London on Thema Education, War and Peace, July 23th-26th, 2014.
- Boser, Lukas and Michèle Hofmann, «Lehrende Forscher – forschende Lehrer: Forschung und Entwicklung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung im historischen Rückblick», paper presented at the congress Forschung und Entwicklung für die Primarstufe! – Potentiale und Herausforderungen. PH FHNW, April 4th-5th, 2014.
- Boser, Lukas and Nathalie Dahn, «Learning to See Like a State. History and Geography in Swiss Public Schools in the Late 19th Century», paper presented at the 24th DGfE-Congress in Berlin, March 9th-12th, 2014.
2013
- Boser, Lukas, «Comment on Theodore M. Porter: Data Practices and History of Statistics», The Practices in Making Practice. Registers in the Realization of a Concept, Université de Luxembourg, October, 17th-19th, 2013.
- Boser, Lukas and Nathalie Dahn, «Educating citizens «in-between»: Public elementary schooling in Switzerland between the Helvetic Republic and the «modern» school laws of the 1830s», paper presented at the 35th ISCHE-Conference on Education and Power: Historical Perspectives in Riga, Latvia, August 21st-24th, 2013.
2012
- Boser, Lukas, «(Un)zeitgemässe Erziehung in Leben und Werk der Familie Mann?», paper presented at a Symposion on Education in European Literature (19th Century), Bern, May 10th-11th, 2012.
2011
- Boser, Lukas, «From Universalization to Internationalization», poster presented at a congress on International and National Standardization and Differentiation of Education Systems from a Historical Perspective, Monte Verità, Ticino, Switzerland, August 28th-September 2nd, 2011.
- Boser, Lukas, Das Mass der Moderne. Standardisierung des Curriculums im 19. Jahrhundert, paper presented at the Julius-Maximilians-Universität Würzburg, 04/01/2011.
2010
- Boser, Lukas, «Wie vermisst man Gleichheit? Die Einführung des metrischen Systems als Grundlage für Rechtsgleichheit in der Französischen und der Helvetischen Republik», paper presented at a colloquium on Menschenrechte und moderne Verfassung. Die Schweiz im Übergang vom 18. Zum 19. Jahrhundert, Université de Fribourg, Switzerland November 18th-20th 2010.
- Boser, Lukas, «Is History of Education History?», paper presented at the workshop The Ten Commandments of Good Practice in History of Education Research, Université de Luxembourg, October 21st-22nd, 2010.
- Boser, Lukas, «Useful Knowledge – Weights and Measures in 19th Century Arithmetic Books», paper presented at the second international doctoral colloquium on Theory and Data in the History of Education: A Cross-Cultural and Cross-Generational Exchange, Stanford University, CA, September 2nd-5th, 2010.
2009
- Boser, Lukas, «Concepts and Intentions Behind the Adoption of the Metric System in Swiss Schools (1800-1877)», paper presented at the first international doctoral colloquium on School and Education in Modern Times – Historical Research, University of Bern, Switzerland, September 3d-5th, 2009.
- Boser, Lukas, «Der Meter - Entstehung, Etablierung und Pädagogisierung eines Standards», paper presented at the 1. Zürcher Werkstatt Historische Bildungsforschung. University of Zurich, July 30th-31st, 2009.
Please visit the Institutional Repository FHNW (IRF) for further publications.
Contact
-
Dr. Lukas Boser Hofmann
- Telephone
- k.A. (direct)