Prof. Dr. Julia Rausenberger
Prof. Dr. Julia Rausenberger
Activities at the FHNW
- Joint-Head of Higher Education School of Life Sciences
- Lecturer in mathematics
- Lecturer, CAS University Didactics FHNW
Research
- Mathematical modeling and simulation in life sciences
- Agile and self-directed teaching and learning
- Use of visualization and digital tools for teaching, learning and assessment
- Integration of applications in teaching mathematics / contextualization of mathematics in life sciences
- Higher education didactic issues in the field of application-oriented mathematics education at universities of applied sciences
Profile
- since 09/2023: Joint-Head of Higher Education, HLS FHNW
- 04/2020: Professor for applied mathematics in life sciences, HLS FHNW
- 09/2014-08/2020: coordinator for students projects, HLS FHNW
- 09/2010-03/2020: Lecturer in mathematics, HLS FHNW
- 11/2017-04/2018: Industry Project: "Digital teaching/learning materials in applied statistics", AICOS Technologies AG, Allschwil
- 02/2013 - 08/2016: Representative for equality and diversity, HLS FHNW
Education and training:
- 2014-2015: University didactics at the University of Basel
- 2010: Post-Doc at the Department of Biosystems Science and Engineering (D-BSSE) at ETH Zurich, Basel
- 2005-2010: PhD (Dr. rer. nat.) at the University of Freiburg im Breisgau
- 2002-2003: Study abroad at the Scuola Normale Superiore, Pisa
- 1999-2005: Mathematics with specialization in biomathematics, Universities of Münster and Tübingen
- Kramer F., Kind L., Friedhoff L., Mülken O., Rausenberger J. (2024) Online-Prüfungen in der Chemieausbildung an Fachhochschulen: das digitale Potential sinnvoll nutzen und einsetzen. In Kersten S, Kammasch G (Hrsg) Herausforderungen zeitgemässer Technikbildung im akademischen und berufsbildenden Sektor – Wege zu technischer Bildung. ISBN 978-3-9818728-7-3, S. 221-6
- Friedhoff, L., Roth, J., & Rausenberger, J. (2023). How Do Students Use Basic Aspects Of Functions When Learning Mathematics In A Chemistry Context? European Society for Engineering Education (SEFI). DOI: 10.21427/NZT4-4620
- Mülken O, Friedhoff L, Kramer F, Pude F, Rausenberger J (2023) Didaktisch sinnvolle Online-Prüfungen in der Mathematik-Grundausbildung an Fachhochschulen. In Forum Neue Medien in der Lehre (fnma), ISSN 2410-5244, S. 33-7
- Friedhoff, L., Roth, J. & Rausenberger, J. (2023). Grundvorstellungen in der anwendungsbezogenen Mathematikbildung der Studieneingangsphase. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Hrsg.). Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. Münster: WTM Verlag. 1422. DOI
- Rausenberger J, Gilgen L (2023) Nachhaltigkeit im Blick – durch gelungene Wissenskommunikation andere inspirieren. In Frye S, Haertel T, Kammasch G (Hrsg) Technische Bildung für eine nachhaltige Entwicklung – Wege zu technischer Bildung. ISBN 978-3-9818728-6-6, S. 293-8
- Mülken O, Pude F, Friedhoff L, Rausenberger J (2022) Enhancing Learning Outcomes in STEM E-Assessment in Higher Education by Didactic Adjustments. Proceedings of the 10th International Scientific and Expert conference TEAM 2022, ISSN 1847-9065, S. 389-92
- Hölscher M, Weston A, Mülken, O, Bock S, Rausenberger J (2022) Aspekte und Kriterien erfolgreicher binationaler Zusammenarbeit im Bereich Tutor/innenqualifizierung. In Kammasch G Keil S, Winkler D (Hrsg.) Produktions- und Dienstleitungsstrukturen der Zukunft im Fokus – Wege zu technischer Bildung. ISBN 978-3-9818728-5-9, S. 141-7
- Rausenberger J, Mülken O (2021) Elemente agiler Hochschuldidaktik im Einsatz in der virtuellen Präsenzlehre. Blog-Gastbeitrag auf hochschuldidaktik online
- Rausenberger J, Gilgen L, Mülken O, Feiler S, Burkhard R, Erb N, Luther A, Hölscher M, Bock S, Pude F (2021) How to Strengthen Today’s Math Skills of Tomorrow’s Engineers – Practical Experiences with Agile Approaches to Innovative University Math Lectures. In S. Hloch et al. (Eds.): Proceedings of the International Conference on Manufacturing Engineering and Materials 2021, LNME, pp. 3–11, Springer Verlag. DOI
- Rausenberger J (2019) Refreshing Mathematics – Einsatz agiler Arbeitsweisen für den Studieneinstieg. Helix 2, Forum agil lernen und lehren, Herausgeber: H. Bayer, ISBN: 978-3-75024-713-0
- Rausenberger J (2016) Modellierung als Grundlage für eine lernförderliche Gestaltung
von Lehrveranstaltungen. WTM-Verlag Münster; ISBN:978-3-95987-018-4 - Wedler J, Weston A, Rausenberger J, Butterweck V (2016) In vitro modulation of inflammatory target gene expression by a polyphenol-enriched fraction of rose oil distillation waste water. Fitoterapia, 114, 56-62; [PubMed]
- Rausenberger J, Schäfer E, Timmer J, Hiltbrunnter A, Fleck C (2012) Evolutionäre Anpassung ans Schattendasein. / Evolutionary adaption to living in the shade. In Magazin systembiologie.de, 12-7, [Link dt], [Link en]
- Rausenberger J, Tscheuschler A, Nordmeier W, Wüst F, Timmer J, Schäfer E, Fleck C, Hiltbrunnter A (2011) Photoconversion and nuclear trafficking cycles determine Phytochrome A`s response profile to far-red light. Cell, 146(5):813; [PubMed]
- Schmidt JK, Riedele C, Regestein L, Rausenberger J, Reichl U (2011) A novel concept combining experimental and mathematical analysis for the identification of unknown interspecies effects in a mixed culture. Biotechnol Bioeng, 108(8):1900; [PubMed]
- Rausenberger J, Hussong A, Kircher S, Kirchenbauer D, Timmer J, Nagy F, Schäfer E, Fleck C (2010) An integrative model for phytochrome B mediated photomorphogenesis: from protein dynamics to physiology. PLoS One, 5(5): e10721; [PubMed]
- Rausenberger J, Fleck C, Timmer J, Kollmann M (2009) Signatures of Gene Expression Noise. Prog Biophys Molec Biol, 100:57; [PubMed]
- Rausenberger J, Kollmann M (2008) Quantifying Cell-to-Cell Variations in Gene Expression. Biophys J, 95:4523; [PubMed]
- Heßeler J, Schmidt JK, Reichl U, Flockerzi D (2006) Coexistence in the chemostat as a result of metabolic by-products. J Math Biol, 53(4):556; [PubMed]
- 2019: Preis der Lehre Hochschule für Life Sciences FHNW
- 2017: Preis der Lehre Hochschule für Life Sciences FHNW
- Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM)
- Schweizerische Mathematische Gesellschaft (SMG)
- Deutsche Mathematiker-Vereinigung (DMV)
- LinkedIn
Contact
-
Prof. Dr. Julia Rausenberger
- Joint-Head of Higher Education
- Telephone
- +41 61 228 56 58 (direct)
- anVsaWEucmF1c2VuYmVyZ2VyQGZobncuY2g=
- School of Life Sciences FHNW
Higher Education
Hofackerstrasse 30
4132 Muttenz
FHNW School of Life Sciences
FHNW University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland
School of Life Sciences
Hofackerstrasse 30
CH - 4132 Muttenz
More information about the location