Prof. Dr. Kai Herrmann

    Tätigkeiten an der FHNW

    Forschungsschwerpunkte 

    Untersuchung und Entwicklung moderner Brennverfahren im Hinblick auf die Verwendung alternativer erneuerbarer Kraftstoffe, insbesondere unter Einsatz optischer Messverfahren.

    Lehrtätigkeiten

    Profil

    Seit 2016
    Fachhochschule Nordwestschweiz FHNW, Windisch
    Aus- und Weiterbildung, F&E- Projekte und Dienstleistungen in Zusammenarbeit mit Universitäten, Forschungsinstituten und Industriepartnern

    2014 – 2016
    Paul Scherrer Institut (PSI), Villigen
    Leitung der Gruppe "Combustion Technologies", "Combustion Research Laboratory"

    2004 – 2014
    Wärtsilä Switzerland Ltd, Winterthur
    "Senior Manager Research & Innovation": R&D Projekte, Kooperationen mit Universitäten, Akquisition von Fördergeldern, Entwicklung interner Prozesse; "Testing & Performance", "Spray and Combustion Research Scientist"

    2002 – 2003
    ETH Zürich, Institut für Energietechnik – LAV, Prof. K. Boulouchos: "Senior Scientist", Leitung bzw. Betreuung diverser Projekte

    1997 – 2002
    ETH Zürich, Institut für Energietechnik (IET-LVV), Prof. M.K. Eberle
    Dissertation: "Strömung, Flammencharakterisierung und Stickoxid-Bildung in turbulenten Vormischflammen", Diss. ETH Nr. 14952, 2002, Auszeichnung Silbermedaille der ETH Zürich

    • FVV: Science for a moving society
    • COMET: Competence Centers for Excellent Technologies
    • IEA: International Energy Agency, Technology Collaboration Program Sustainable Combustion
    • Bundesamt für Energie, Forschung und Cleantech, Publikationen

    Aktuell

    • "Future Fuel Fundamentals" (COMET-FFF)
    • "Combustion system with alternative pre-chamber fuels" (SACI-II)
    • "Experimental and numerical investigations of mixture formation in H2 engines using PFI and DI" (HEIDI)
    • "E-Methanol Compression Ignition Combustion" (EMOCION)
    • "Exhaust Analytics for Low GHG Impact Fuels" (EXHALE)
    • "N2O exhaust gas treatment in ammonia engines" (N2Ooff)
    • "Pre-ignited Flame Propagation" (PREFER)
    • "Ignition methods for non-premixed combustion of high-pressure direct injected gas in heavy-duty engines" (GIHCPO)
    • "Carbon reduced dual-fuel combustion" (CREDO)

    Abgeschlossen

    • "Turbulence determination of inlet valve flow in terms of cyclic variability by means of Proper Orthogonal Decomposition analyzed PIV measurements (TurbFlow-PIVPOD)
    • "Pre-Ignition in Dual-Fuel/Gas Engines" (PROGrESs)
    • "Flame Propagation and Knock Model Improvement" (FrEAK)
    • "Investigation of heat transfer (resolved in space and time) by modern combustion processes" (Q-Flux)
    • "Adapted fuels for Dual-Fuel and Diesel combustion processes under engine relevant conditions" (Adapted Fuels)
    • SCCER Mobility "Chemical Energy Converters" (SCCER-M)
    • "Fuel Flexible, Near Zero Emissions, Adaptive Performance Marine Engine" (Hercules-2)
  • Hochschule

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